Møt ArtEx deltager Birgitta

07.03.2023 / Veiledning fra ArtEx-coachen har gitt cellist Birgitta Elisa Oftestad (20) trygghet på scenen når det står mye på spill.

Tekst: Lene Christensen  Foto: Agnete Brun

- Jeg har lært hvordan jeg skal håndtere nervene på scenen.

Veiledning fra ArtEx-coachen har gitt cellist Birgitta Elisa Oftestad (20) trygghet på scenen når det står mye på spill.

- Det handler om å tenke på at man skal gi en opplevelse og musikk til publikum, i stedet for å tenke at de er der for å dømme fremførelsen din, sier Birgitta.

For snart to år siden ble hun med i Talent Norges eliteprogram ArtEx, hvor tolv utvalgte talenter blant annet får tilgang til mentor, coach og et bredt faglig nettverk. Etter jevnlige samtaler med coach Kéa Ostovany har Birgitta fått en annen ro under store opptredener.

- Jeg har lært hvordan jeg skal håndtere nervene. I stedet for å fokusere på at man er nervøs eller redd, så gjelder det å se på det som at man er spent, sier Birgitta.

Som musiker kan nervøsiteten være hørbar. Om Birgitta skjelver på hånden, så påvirker det lyden hun skaper med celloen.

- Men da kan man heller tenke at det kan være fint å skjelve, at den klangen gir noe unikt.

 

Søk ArtEx

 

Konkurransevinner

Birgitta ble tidlig tatt opp i Barratt Dues talentprogram, og som tiåring hadde hun allerede spilt med et orkester. Hun har vunnet en rekke prestisjefylte konkurranser, og et av høydepunktene så langt kom i 2019. Da gikk hun av med seieren i NRKs Virtous-konkurransen og representerte Norge i eurovisjonens konkurranse for unge musikere i Edinburgh.

I 2021 var hun den yngste vinneren av Ung Solist, hvor premien var å opptre som solist med Oslo-Filharmonien.

Likevel mener Birgitta at hun ikke er noe konkurransemenneske.

- Jeg liker ikke å sammenligne meg selv med andre, det gjør meg ikke noe godt. Det er bedre å sammenligne seg med seg selv, og heller tenke at man skal spille bedre enn man gjorde i går, sier Birgitta.

 

Hjernevennlig øving

For tiden tar hun en bachelor i klassisk utøvende på Norges musikkhøgskole, noe hun skal drive med fram til sommeren 2025. Celloen har vært en del av henne siden hun var fem år, og begynte med undervisning hos en venninne av moren.

- Jeg skulle få én nonstop per sang jeg spilte. Det ble fort veldig mye nonstop! Jeg bare elsket å spille, sier Birgitta.

På en gjennomsnittsdag øver hun gjerne fem timer alene, i tillegg til ulike felles øvelser.

- Øving kan være sykt kjedelig. Men det er så sykt verdt det. Jeg har ikke ofret noe, jeg har prioritert, sier Birgitta ivrig.

Sammen med ArtEX-coach Kea har hun funnet ut hvordan hun kan øve mer effektivt, slik at de rette detaljene sitter bedre.

- Vi har snakket om hva som skjer i hjernen når man er nervøs, sier Birgitta.

Kort forklart: Når man blir nervøs, så aktiveres fryktsenteret i hjernen. Da vil hjernen vår aller helst sette oss på en slags autopilot, fremfor å lytte til den delen som styrer logikk.

- Om man har øvd mye feil, så kan man risikere å hente frem dette under konserten, forklarer Birgitta.

Derfor velger hun nå kortere og mer konsentrert øvingssesjoner. Da er risikoen mindre for å spille feil enn om hun stadig driver med lange, utmattende økter.

- På den måten lar jeg den gode øvingen sette seg i hjernen.

 

Nettverk via ArtEX

ArtEx-mentoren hennes er Jasper Parrott, som driver et av verdens største management for klassisk musikk. Gjennom Jasper har hun utvidet nettverket sitt, og hatt timer med cellister i verdensklasse.

Jasper har dessuten gitt henne verdifulle karriereråd. Et av de viktigste har vært at man bør utvikle sin musikalske identitet.

- Det er ikke nok å være god til å spille, men du må også finne ut hvem du er som musiker. Jeg jobber med saken, ler Birgitta.

En ting er sikkert:

- Det beste jeg vet er å spille med andre mennesker. Musikk er følelsenes språk. Det er som om det er sjelene som snakker sammen når man spiller sammen. Målet er å få med publikum på dette.  

 

Vil skape magi

Samtidig trenger Birgitta mye alenetid for å bevare den gode energien. Musikken har hun med seg uansett, selv om hun går tur uten lyd på øret.

- Det går konstant et eller annet stykke i hodet mitt, og det har vært sånn siden jeg var liten. Det er også i hodet mitt jeg lager mine tolkninger av musikken jeg spiller, så å ha det helt stille rundt meg noen ganger hver dag er helt essensielt.

Hun beskriver musikken hun spiller som «bølger av intensitet».

- Akkurat som du skulle gått på en fjelltur, og sett masse vakkert, men helt på slutten av turen ser du utover hele det vakre landskapet. Det samme skjer i musikken, bare at musikken går ikke via et objekt, som et maleri eller en utsikt, den går mye raskere inn til menneskers følelser og sjel, sier Birgitta.

- Musikk kan komme så nært ethvert menneske. Det er derfor jeg ikke kunne sett for meg en verden uten musikk.

Av og til må hun likevel minne seg selv på hvorfor hun har valgt dette livet. Da går tankene til det helt spesielle øyeblikket som kan oppstå under en konsert. Der hvor alt er vibrerende stille - før utøvere og publikum smelter sammen i musikken.

- Målet mitt er å skape øyeblikk hvor tid og sted ikke eksisterer i noen sekunder, og hvor alle kjenner på den samme følelsen. Da skaper man magi. Det er derfor man øver, for å oppleve den elektrisiteten.

 

SØK ARTEX HER.

Søknadsfrist 1. april

Programme of Excellence in Performing Arts and film (ArtEx) er et tverrfaglig talentutviklingsprogram som skal hjelpe kunstnere på høyeste nivå med å videreutvikle sitt kunstnerskap, og bygge en interessant og bærekraftig karriere. Gjennom programmet blir du en del av et utstrakt nasjonalt og internasjonalt nettverk, du får delta på tverrfaglige fagsamlinger i regi av Talent Norge, og du få et støtteapparat som vil være tilgjengelig for deg gjennom hele programperioden, bestående av mentor,  coach og plass ved Olympiatoppens helsetilbud. I tillegg vil du få et individuelt stipend som skal brukes til faglig utvikling, i samråd med mentor. 

 

 

 

ArtEx Fagsamling: Kunsten å leve av kunsten

Talent Norge, Fabelaktiv, og Talent Innlandet inviterte til en åpen fagsamtale om økonomi og kulturarbeid.

ArtEx Fagsamling: Kunsten å leve av kunsten
14. juli 2024

– Mentorskapet utvider definitivt horisonten min

ArtEx-deltager Mark Tholander utforsker hva som ligger i begrepene familie og fellesskap. I en eksperimenterende fase av kunstnerskapet får han råd fra mentorene Haeju Kim og Ed Atkins.

– Mentorskapet utvider definitivt horisonten min
12. juli 2024

Møt ArtEx deltager Julian Juhlin

Som kunstner bruger jeg iscenesættelsesgreb, jeg har lært fra arbejdet med teater, til at skabe en slags teatralsk billedkunst.

Møt ArtEx deltager Julian Juhlin