Faglig råd
Faglig råd er hele Dirigentløftets øverste faglige myndighet med et særskilt ansvar for eliteprogrammet og skal ta stilling til faglige spørsmål på vegne av hele satsingen. Foto: Birgit Solhaug og BERRE Kommunikasjonsbyrå.
Morten Wensberg
Faglig lederMorten Schjelderup Wensberg er dekan ved Fakultet for utøvende kunstfag. Før dette ledet han dirigentutdanningen ved UiS 2010-2017, og under hans ledelse vokste dirigentseksjonen betraktelig i størrelse og i omdømme. Wensbergs arbeid preges av innovasjon, av samarbeid på tvers av fagfelt og på tvers av landegrenser, og av fokus på kvalitet i hele utdanningens «næringskjede» - fra nybegynner til ekspert. Morten Wensberg står bak nyvinninger som UiS-nettstudiene Digitale dirigentstudier og Digitale skolekorpsstudier, Nordens største dirigentkurs Dirigentuka, og talentprogrammet Opptakt. Som dirigent gjester han orkestre, ensembler og korps i både Norge, Sverige, Finland og USA, og han har blant andre dirigert Oslo-Filharmonien, Stavanger Symfoniorkester, Kringkastingsorkesteret, Vaasa Symfoniorkester, alle de norske profesjonelle militærkorpsene og Det Norske Blåseensemble, de svenske og finske marinemusikkorpsene.
Eivind Aadland
Eivind Aadlands arbeid for Skandinaviske orkestre, omfatter jevnlige gjesteopptredener med Oslo-Filharmonien, Bergen Filharmoniske Orkester og Svenska Kammarorkestern. I tillegg har Aadland dirigert anerkjente produksjoner av Don Giovanni, Le nozze di Figaro, Die Zauberflöte and Die Fledermaus for Den Norske Opera. Aadland har også arbeidet i Asia og Australia. I 2010 ledet han Trondheim Symfoniorkester på en turné i Kina, og debuterte for KBS Symphony Orchestra i Seoul. Året etter arbeidet han for Queensland Symphony Orchestra i Brisbane. Han jobber også jevnlig med WDR Symphony Orchestra Köln. I tillegg har han blant annet arbeidet for Orchestre national du Capitole de Toulouse, Royal Flemish Philharmonic, Orchestre National de Belgique, Gürzenich-Orchester Köln og Sveriges Radios Symfoniorkester.
Elise Båtnes
Elise Båtnes begynte å spille fiolin fire år gammel, og debuterte fire år senere som solist sammen med Trondheim Symfoniorkester. Hun fikk sin første opptreden med Oslo-Filharmonien ti år gammel i 1981, da hun fikk være solist på en barnekonsert med Mariss Jansons som dirigent. I 1982 var hun på ny solist med Oslo-Filharmonien under fremførelse av Vivaldis dobbelkonsert. Hun har etter dette vært solist med alle de norske symfoniorkestrene og i en lang rekke land. http://www.oslofilharmonien.no/
Hun fyller i dag stillingen som 1.konsertmester i Oslo-Filharmonien, og hennes konsertvirksomhet omfatter også solistoppdrag med anerkjente dirigenter og orkestre i utlandet. Tidligere har hun i til sammen ni år vært konsertmester i Danmarks Radios Symfoniorkester og Westdeutsche Rundfunk Sinfonieorchester, Köln.
Ved siden av symfonisk musikk har Båtnes også mye erfaring med kammermusikk, og har opptrådt ved flere festspill og kammermusikkfestivaler (som Festspillene i Bergen, Oslo Kammermusikkfestival, Risør Kammermusikkfest, Trondheim Kammermusikkfestival og ICMF i Stavanger). I slike sammenhenger gjerne i samarbeid med kjente norske pianister som Leif Ove Andsnes, Håvard Gimse og Sveinung Bjelland.
Sammen med Håvard Gimse på klaver lanserte hun i 2008 en CD med musikk av Bela Bartok (Simax Classics).
Hun spiller på en A.Stradivari 1689 ("Arditti") utlånt fra Sparebankstiftelsen DNB / Dextra Musica.
Grete Pedersen
Grete Pedersen er internasjonalt anerkjent for sine stilsikre og musikalsk overbevisende fremføringer innenfor både barokkmusikk, klassisk repertoar og samtidsmusikk. Gjennom utstrakt konsertvirksomhet nasjonalt og internasjonalt, radioopptak, TV-opptak og plateinnspillinger er hun blitt en av Nordens mest markante dirigenter. Pedersen er utdannet kirkemusiker og dirigent med diplomeksamen i dirigering fra Norges musikkhøgskole i 1988, og har studert med Terje Kvam og Eric Ericson. Hun er ansatt som professor i kordireksjon ved NMH, og har siden 1990 vært dirigent for Det Norske Solistkor. I 2010 ble hun tildelt Musikkritikerprisen og hun har tidligere mottatt Norges korforbunds ærespris for sitt arbeid med Oslo kammerkor.
Ole Kristian Ruud
Ole Kristian Ruud debuterte som dirigent med Oslo-Filharmonien i 1985. Da hadde han allerede mange år som utøvende musiker bak seg, i tillegg til direksjonsstudier ved Norges musikkhøgskole og Sibeliusakademiet. Han har nå regelmessige oppdrag med de fleste større orkestrene i Skandinavia. Han har gjestet orkestre i hele Europa, USA og Japan og har turnert over hele Europa og i Japan. Ruud har gjort en rekke innspillinger med Oslo-Filharmonien, Bergen Filharmoniske Orkester, og orkestrene i Trondheim, Stavanger og Norrköping. Blant disse er en serie med norske komponister innspilt for BIS, som fikk strålende kritikker i internasjonal musikkpresse. Siden 1999 har Ruud vært professor i direksjon ved Norges musikkhøgskole. Ruud har blitt tildelt en rekke priser som Griegprisen, Kritikerprisen, Lindemanprisen, Halvorsenprisen og Stiklestadprisen.
Marit Tøndel Bodsberg Weyde
Marit Tøndel Bodsberg Weyde er utdannet fra Norges musikkhøgskole og Universitetet i Agder – Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk. Hun er i dag dirigent og kunstnerisk leder for det profesjonelle ensemblet Kilden Vokalensemble som er tilknyttet Kristiansand Symfoniorkester og teater- og konserthuset Kilden. Ved siden av å være kunstnerisk leder og dirigent for Den Norske Studentersangforening og Kvindelige Studentersangforening ved Universitetet i Oslo, har hun undervist i dirigering ved Norges musikkhøgskole i flere år. Hun er også direksjonslærer ved talentutviklingsprogrammet (TUP) ved Universitetet i Agder. I regi av bl.a. Koralliansen, Interkultur og Norges Korforbund holder hun jevnlige seminarer, workshops og mesterklasser for både dirigenter og sangere. Bodsberg Weyde har erfaring som jurymedlem i flere korkonkurranser i Norge og utlandet. Hun kan vise til en rekke plateinnspillinger som sanger, dirigent og fløytist – og har også vært prisvinner i flere betydelige nasjonale og internasjonale korkonkurranser.