Faglig råd

Faglig råd er hele Dirigentløftets øverste faglige myndighet med et særskilt ansvar for eliteprogrammet og skal ta stilling til faglige spørsmål på vegne av hele satsingen. Foto: Birgit Solhaug og BERRE Kommunikasjonsbyrå.

Morten Wensberg

Faglig leder

Morten Schjelderup Wensberg er dekan ved Fakultet for utøvende kunstfag. Før dette ledet han dirigentutdanningen ved UiS 2010-2017, og under hans ledelse vokste dirigentseksjonen betraktelig i størrelse og i omdømme. Wensbergs arbeid preges av innovasjon, av samarbeid på tvers av fagfelt og på tvers av landegrenser, og av fokus på kvalitet i hele utdanningens «næringskjede» - fra nybegynner til ekspert. Morten Wensberg står bak nyvinninger som UiS-nettstudiene Digitale dirigentstudier og Digitale skolekorpsstudier, Nordens største dirigentkurs Dirigentuka, og talentprogrammet Opptakt. Som dirigent gjester han orkestre, ensembler og korps i både Norge, Sverige, Finland og USA, og han har blant andre dirigert Oslo-Filharmonien, Stavanger Symfoniorkester, Kringkastingsorkesteret, Vaasa Symfoniorkester, alle de norske profesjonelle militærkorpsene og Det Norske Blåseensemble, de svenske og finske marinemusikkorpsene. 

Hans Josef Groh

Hans Josef Groh studerte ved E.T.A. Hoffmann-musikkgymnaset i Bamberg, cellostudiuer hos Martin Ostertag på Musikkhøyskolen i Karlsruhe og hos Valentin Erben på Høyskolen for musikk og utøvende kunst i Wien, kmmermusikkstudier hos Jörg Wolfgang Jahn og seminarer med Franco Rossi, William Pleeth, Anner Bylsma og André Navarra. Han vant Spellemansprisen i 2010 i kategorien samtidsmusikk/utøver for albumet Die 7. Himmelsrichtung. Han er medlem i Det Norske Kammerorkester, Oslo Sinfonietta og strykekvartetten Oslo Session Strings. Tidligere har han vært lærer ved Barratt Dues Musikkinstitutt, medlem av Ensemble 13/Baden-Baden, solocellist i Karlsruhe Kammerphilharmonie og lærer ved Badisches Konservatorium.

Grete Pedersen

Grete Pedersen er internasjonalt anerkjent for sine stilsikre og musikalsk overbevisende fremføringer innenfor både barokkmusikk, klassisk repertoar og samtidsmusikk. Gjennom utstrakt konsertvirksomhet nasjonalt og internasjonalt, radioopptak, TV-opptak og plateinnspillinger er hun blitt en av Nordens mest markante dirigenter. Pedersen er utdannet kirkemusiker og dirigent med diplomeksamen i dirigering fra Norges musikkhøgskole i 1988, og har studert med Terje Kvam og Eric Ericson. Hun er ansatt som professor i kordireksjon ved NMH, og har siden 1990 vært dirigent for Det Norske Solistkor. I 2010 ble hun tildelt Musikkritikerprisen og hun har tidligere mottatt Norges korforbunds ærespris for sitt arbeid med Oslo kammerkor. 

Ole Kristian Ruud

Ole Kristian Ruud debuterte som dirigent med Oslo-Filharmonien i 1985. Da hadde han allerede mange år som utøvende musiker bak seg, i tillegg til direksjonsstudier ved Norges musikkhøgskole og Sibeliusakademiet. Han har nå regelmessige oppdrag med de fleste større orkestrene i Skandinavia. Han har gjestet orkestre i hele Europa, USA og Japan og har turnert over hele Europa og i Japan. Ruud har gjort en rekke innspillinger med Oslo-Filharmonien, Bergen Filharmoniske Orkester, og orkestrene i Trondheim, Stavanger og Norrköping. Blant disse er en serie med norske komponister innspilt for BIS, som fikk strålende kritikker i internasjonal musikkpresse. Siden 1999 har Ruud vært professor i direksjon ved Norges musikkhøgskole. Ruud har blitt tildelt en rekke priser som Griegprisen, Kritikerprisen, Lindemanprisen, Halvorsenprisen og Stiklestadprisen.

Eivind Aadland

Eivind Aadlands arbeid for Skandinaviske orkestre, omfatter jevnlige gjesteopptredener med Oslo-Filharmonien, Bergen Filharmoniske Orkester og Svenska Kammarorkestern. I tillegg har Aadland dirigert anerkjente produksjoner av Don Giovanni, Le nozze di Figaro, Die Zauberflöte and Die Fledermaus for Den Norske Opera. Aadland har også arbeidet i Asia og Australia. I 2010 ledet han Trondheim Symfoniorkester på en turné i Kina, og debuterte for KBS Symphony Orchestra i Seoul. Året etter arbeidet han for Queensland Symphony Orchestra i Brisbane. Han jobber også jevnlig med WDR Symphony Orchestra Köln. I tillegg har han blant annet arbeidet for Orchestre national du Capitole de Toulouse, Royal Flemish Philharmonic, Orchestre National de Belgique, Gürzenich-Orchester Köln og Sveriges Radios Symfoniorkester.