– Filmskapere tar vare på førstebevegeren

16.05.2023 / Filmskaper-deltaker Lilja Ingolfsdottir er blant dem som benytter seg av Talent Norges klyngenettverk, som blant annet består av coaching-timer, mentoring og kanskje viktigst: et sted å jobbe, i form av kontorlokaler. Hun er for tiden aktuell med en rekke prosjekter, og mener Filmskapere fremfor alt legger til rette for å imøtekomme ulike kreative prosesser på deltakernes egne premisser.

Av Johanna Holt Kleive
Foto: Rushprint


Fortell litt om din erfaring med talentprogrammet Filmskapere, og prosjekt(ene) du utvikler her?

 – Jeg har vært med i Filmskapere siden 2018, og programmet er unikt i den forstand at det gir rom til å forske og utvikle prosjekter på egne premisser og i eget tempo. Programmet gir meg mulighet til å ha flere prosjekter under utvikling samtidig både spillefilmer og TV-serie. Vi har blant annet skutt pilotmateriale til et av prosjektene. Dette er et skilsmissedrama, et kammerspill, som i korte trekk handler om en kvinnelig hovedkarakter som må gå i dialog med seg selv og undersøke sine ubevisste mønstre gjennom et samlivsbrudd. Skilsmisse er ikke akkurat noe nytt tema, men jeg forsøker å avdekke psykologien i en skilsmisse på en måte som jeg tror er annerledes enn det vi er vant til å se. Nicolai Cleve Broch og Helga Guren spiller hovedrollene, og jeg har med min mann som fotograf, Øystein Mamen.

I artikkelen “Den norske spillefilmens paradoks” publisert i Rushprint hevder du at fordelen med kortfilm er at den er grenseløs i sitt avgrensede rom. Får du bevart det grenseløse i en spillefilm?

– Godt spørsmål, for jeg har foreløpig ikke fått finansiering på prosjektet, og søker nå produksjonsutvikling. NFI er i endring, og det er fantastisk. Lavbudsjettsordningen ”Nye veier” har gitt mange fine filmer, og er en ordning som har vært unik med tanke på at det ikke kreves distributør og at prosjektet nærmest fullfinansieres. Men jeg tror ordningen med fordel kan utvikles. Selv om NFI kommuniserer at de ønsker risiko og forskning i Nye veier, er min erfaring at det som egentlig ønskes er trygghet og tydelighet. Ordningen vil fremme originalitet, men jeg har ofte lurt på hva de egentlig mener med det. At embalasjen glitrer gjør ikke nødvendigvis en film original. Tidvis kan det se ut til at det originale heller er tabloid. Det er flott at eksplosive, ville og kontroversielle filmer lages, men blir det bare dét og mer tradisjonell spillefilm, mister man kanskje noen av de mest spennende filmene – filmer som forteller noe mer gjenkjennelig på en rå, sterk, utfordrende eller annerledes måte.Dette feltet har kan potensielt utvikles i Norge, tror jeg. Tilsynelatende ikke-dramatiske ting, hvor utviklingen av filmspråket og fortellingen i seg selv er et viktig mål.

Hva gjør programmer som Filmskapere for å bevare underskogen av norske filmskapere?

– Oslo pictures har valgt å knytte til seg mange ulike og interessante filmfortellere gjennom ”Filmskapere” og ikke minst mange spennende kvinnelige fortellere. Det som kanskje er mest interessant og unikt med Filmskapere, er at det legger til rette for å imøtekomme ulike kreative prosesser. Dette er en sannere tilnærming til et kreativt utviklingsarbeid enn den man tidvis kan møte i støtteordningene, der helt ulike prosjekter og regissører med ulike arbeidsmetoder blir påtvunget de samme utviklingsprosessene eller metodene for å pitche et prosjekt. Ved å ikke kunne være sann mot egne kreative prosesser i møte med NFI, kan det bli sånn at filmskaperne prøver å holde på gullet samtidig som de forsøker å overbevise det statlige apparatet om filmens verdi. Hos Oslo pictures har jeg opplevd at det har vært stor tillit og nysgjerrighet fra første stund. Thomas Robsahm har til enhver tid spurt: Hvordan jobber du? Hva trenger du? Hvordan kan vi legge til rette for at filmen skal bli den beste på dine premisser? Jeg opplever at han er modig, og kanskje skyldes det at han selv har vært regissør og har stor forståelse for det sårbare i prosessen. Det at Filmskapere i så stor grad tar vare på førstebevegeren, er veldig viktig. Lager du et dårlig manus på grunnlag av tid og økonomi, kan det fort bli dyrt og sannsynligvis umulig å løse alle disse problemene i post.


Ved siden av spillefilmprosjektene, jobber Lilja Ingolfsdottir for tiden med å utvikle en tv-serie med en gestalt-terapeaut som co-forfatter. Fredag 21.februar åpner  hennes første separatutstilling ved Akershus kunstsenter. Utstillingen viser tre av hennes kortfilmer samt en installasjon hun selv har laget. Vel møtt!

 

 

11. august 2022

Johan Ashenafi Granerud - Videoprodusent

"Tilgangen til Talent Norge sitt nettverk har senket terskelen for å knytte kontakter på tvers av ulike felt."

Johan Ashenafi Granerud - Videoprodusent
11. august 2022

Martha Antonette Solli - Filmskaper

"Talent Norge har gitt meg troen på meg selv som kreatør, og troen på at min stemme og måte å formidle historier på er verdt å videreutvikle."

Martha Antonette Solli - Filmskaper
10. februar 2022

Talent Norge gratulerer Filmskapere med Oscar-nominasjoner

«Verdens verste menneske» er nominert til Oscar for beste internasjonale film og beste originalmanus.

Talent Norge gratulerer Filmskapere med Oscar-nominasjoner