Min kulturhøst: Elsine Haugstad
30.09.2019 / Elsine Haugstad fra Dirigentforum er frilansdirigent og utdannet fra musikkhøgskolene i Oslo, Dresden og senest Stuttgart. I følge Haugstad er all musikk best live. Blant mange konserter og andre arrangementer hun vil få med seg denne høsten, er dette høydepunktene.
Eline Haugstad. Foto: Norbert Braun/Sommerakademie Radolfzell
17. oktober: Johan Kvandal 100 år, Universitetets Aula, med Forsvarets Stabsmusikkorps, Minsk kammerorkester og NMH-studenter
Komponist Johan Kvandal jubilerer i år, og jeg har lyst til å ta del i festen og oppleve de store verkene live. All musikk er best live! Jeg er stor tilhenger av å trekke fram verkene som ikke har fått lov til å bli del av kanon, og bli bedre kjent med det bugnende repertoaret i vår nære historie. Forøvrig er både dirigent Nils Erik Måseidvåg og klaversolist Ole Christian Haagenrud, begge gode studiekolleger av meg, så jeg gleder meg ekstra på deres vegne.
Les mer om utdragene i konsertprogrammet her.
Foto: Ole Kvandal, NRK
23. Oktober: KORK - Vier letzte Lieder, med Miguel Harth-Bedoya, dirigent; Ann-Helen Moen, sopran
Sopran Ann-Helen Moen hørte jeg sist med KORK, i musikk av den norske, wagnersk-klingende Gerhard Schjelderup. Jeg ble grepet og beruset av det sjelelige dramaet, og vil derfor definitivt høre henne i Strauss’ poetiske Vier letzte Lieder, og Mahlers 4. symfoni. Denne symfonien er befriende musikantisk - jeg synes det er herlig hvor lettflytende og «volkstümlich» en gigant også komponerer, og hvordan det alminnelige også kan bli nokså sublimt. En beina på bakken-symfoni med blikk mot himmelen i finalen.
Billetter får du her.
(VÆR OGSÅ I OPERAEN når Operaorkesteret og Oslo-Filharmonien med kor og solister spiller Mahlers eksepsjonelle «De tuseners symfoni» i starten av november! Jeg gleder meg til å la meg bli overveldet!)
29.november: KORK med intimt program
KORK spiller også en konsert jeg har merket meg den 29. november, i et mer intimt program med Schubert og Sibelius, blant annet et av mine favorittverker: Pelléas & Mélisande. Her er det konsertmester Kolbjørn Holthe som leder, og Marianne Beate Kielland er sangsolist - jeg forventer en nærere opplevelse, med Schuberts skjørhet og nakenhet, og jeg er nysgjerrig på hva slags form kjente verker da vil få - åpent sinn og åpent hjerte!
Les mer her.
Foto: Bård Skar
November-desember: Hans og Grete i Operaen!
Humperdincks nydelige opera kjenner jeg en barnlig, liten forelskelse for, som jeg utviklet under studieårene mine i Tyskland. Der er det en sterk tradisjon å spille den rundt jul. Foruten det uskyldsrene og lyriske i nattbønnene og hos «der kleine Sandmann/Jon Blund», har den voldsom musikalsk dybde, drama og detaljprakt. Et smykke av en opera! Alle som ikke kjenner verket bør benytte anledningen! Selv gleder jeg meg til å se den scenisk for første gang (!), siden forestillingene i Dresden - med det edle Staatskapelle Dresden, alltid var utsolgt.
Foto: Norbert Braun/Sommerakademie Radolfzell