Tabita Berglund er utnevnt som første gjestedirigent i Kristiansand Symfoniorkester

23.08.2024 / – Dette er bare begynnelsen, sier manager Marissa Pueschel i Harrison Parrott.

Opptakt-vinner Tabita Berglund er utnevnt som første gjestedirigent i ett av Norges syv profesjonelle symfoniorkestre for sesongen 2021-2024. Berglund representeres av det verdensledende managementselskapet innen klassisk musikk, Harrison-Parrott, som har kontorer i både London, Paris og München. Manager Marissa Pueschel i Harrison Parrot forteller at det har vært et privilegium å følge og delta i Tabitas dirigerende reise.

– Tabita fullførte sin mastergrad ved Norges musikkhøgskole i 2019. Allerede i løpet av de få årene hun har drevet profesjonelt, har hun gjort imponerende raske fremskritt. Hun har mottatt tilbud om dirigering fra orkestre på høyt nivå over hele Europa og utnevnes nå som 1. gjestedirigent for KSO, sier Pueschel.

– Vi er veldig stolte av alt hun har oppnådd på kort tid. Dette er bare begynnelsen på en reise med mange spennende og berikende musikalske muligheter.

– Hva betyr det for Harrison Parrott at talentene deres lander prestisjefylte jobber så raskt?

– Det betyr mye. Det er en enorm validering av deres unike talent og kunstnerskap, som var grunnen til at vi signerte dem til listen vår i utgangspunktet. Det er også en bekreftelse på den store rollen Harrison Parrott spiller i musikkbransjen som spydspiss for neste generasjon ledende dirigenter.

Bare begynnelsen

De tre produksjonene Berglund skal gjennomføre med KSO i løpet av de neste tre sesongene, gir henne muligheten til å jobbe mye tettere med spillerne, dele og utvikle sin kunstneriske visjon samt fordype seg i en rekke verk sammen med orkesteret.

– Som første gjestedirigent blir Tabita en del av et kunstnerisk team som brenner for å fortsette den musikalske utviklingen og veksten av KSO – ikke bare i sammenheng med den grunnleggende rollen orkesteret spiller i norsk kultur, men også med hensyn til dets internasjonale profil, sier manageren.

– Legger man til orkesterets toppmoderne konserthus Kilden og dets suverene akustikk, gir dette en fantastisk mulighet.

– Dette er en stor dag for oss som lanserte Dirigentløftet, sier leder for kunst og kultur i Sparebankstiftelsen DNB Anders Bjørnsen.

– At en av deltagerne så fort skulle bli første gjestedirigent i et av våre ledende symfoniorkestre hadde jeg ikke trodd. Gratulerer til Tabita og til Kristiansand Symfoniorkester!

Programsjef i KSO Hans Bodin gleder seg stort til å jobbe med Berglund de neste årene, og mener hun utgjør en perfekt match med musikerne i orkesteret.

– Når et orkester og en dirigent møtes for første gang oppstår det noen ganger magi – og genuin musikalitet. Avslappet atmosfære og åpenbar, naturlig kommunikasjon skaper stor og varm klang, sier Bodin.

– Slik var situasjonen da Tabita og KSO møttes for første gang i september 2020. Vi hadde programmert et bredt repertoar fra sen barokk (1740) til 2004 og det fungerte hele veien.

En gjensidig forpliktelse

Berglund på sin side, ser frem til å etablere et langt forhold til et orkester.

– Vanligvis er jeg i et orkester i én uke, og så vet jeg ikke om jeg kommer tilbake. Orkesteret kan invitere meg tilbake, og de kan velge å ikke gjøre det. Nå skal KSO og jeg jobbe sammen i tre år, og det gleder jeg meg til.

– Her har vi en gjensidig forpliktelse. Vi skal jobbe mye, og jeg gleder meg til å se hvor langt vi kan nå sammen.

Hun mener at orkesterets største styrke er at det er et ungt ensemble, med sultne musikere og god energi. Sammen vil de vektlegge nordisk musikk i tiden de jobber sammen.

– Vi skal gjøre mye norsk og nordisk musikk sammen. Det er utrolig mye god musikk som ikke nødvendigvis blir spilt så veldig ofte. Veien videre blir å finne ut av hvor langt vi kan nå sammen, hvor samspilte vi kan bli, og hvor gode vi kan bli til å gjøre hverandre gode. Det blir spennende å se hvor langt vi kommer på tre år.

Berglund er tidligere vinner av Opptakt, Talent Norges elitesatsing for dirigenttalenter. Berglund mener det er av stor betydning at dirigentene får denne muligheten – og beskriver det som en inngangsbillett til de norske orkestrene.

– Jeg synes det er utrolig flott at Talent Norge og de norske orkestrene har funnet en modell som gir unge, norske dirigenttalenter muligheten til å prøve seg, til å vise seg frem, til å få den første sjansen som kanskje er den vanskeligste å få.

 Det er avgjørende for fremtiden at orkestrene blir kjent med det nye som rører seg, mener Berglund. Ikke minst har det stor betydning for dirigentene.

– Gjennom Opptakt får du tilgang til et støtteapparat. Du har en mentor i to år, du har folk rundt deg som sørger for at du er ivaretatt. Det er en sjanse som er unik, ikke bare i Norge, men i verden forøvrig. Det å være dirigent er en tøff jobb, og her tror jeg vi har funnet en måte å gjøre det på som er veldig bra, avslutter hun.

 

 

 

29. juni 2023

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program

Julie Røssland har signert med Askonas Holt Lies Askonas Fellowship Program
02. juni 2023

Orkester programmering - en panelsamtale

Torsdag 01. juni åpnet Dirigentløftet, Music Norway og Musikkforleggerne Flagstad-rommet hos Den Norske Ballett og Opera, for samtaler og møter mellom komponister, dirigenter og musikkforlag!

Orkester programmering - en panelsamtale
11. mai 2023

Christian Blex er den nye assisterende dirigenten i GUSTAV MAHLER JUGENDORCHESTER.

Christian Blex er den nye assisterende dirigenten i GUSTAV MAHLER JUGENDORCHESTER.

Christian Blex er den nye assisterende dirigenten i GUSTAV MAHLER JUGENDORCHESTER.