Møt ArtEx deltager Thea Sofie Loch Næss

10.03.2023 / Ved hjelp av ArtEx satser Thea nå internasjonalt med base i New York.

Tekst: Lene Christensen. Foto: Agnete Brun

Skuespiller Thea Sofie Loch Næss (26) tør endelig å ta mer plass. Ved hjelp av ArtEx satser hun nå internasjonalt med base i New York.

- Jeg har vært så utrolig redd for om folk liker meg. Men dette året har vært forløsende, sier Thea. 

Siden midten av 2021 har Thea Sofie Loch Næss vært en del av Talent Norges eliteprogram ArtEx, hvor tolv utvalgte talenter blant annet får tilgang på mentor, coach og et bredt faglig nettverk.

- Coachingen med Kea har vært gull, sier Thea.

Samtalene med den erfarne coachen Kea Ostavany har hjulpet Thea til å finne styrkene sine – og gitt henne mer selvtillit når hun er på audition.

- For det er lett å miste tryggheten i en bransje hvor du får utrolig mange avslag.

Fra å lure på «hva er det de vil se», så prøver hun heller å tenke «så heldige de er som får muligheten til å se hva jeg har å by på».

- Det er lettere sagt enn gjort. Men det hjelper å skifte fokuset fra å forsøke å please noen, til heller se på hva jeg kan skape og gjøre, og ha det gøy med prosessen.

Gjennom ArtEx har Thea også fått god kontakt med mentor Marit Moum Aune, en av Norges mest erfarne og anerkjente regissører.

- Å ha en mentor har vært fantastisk. Det har vært godt å ha en person man kan se opp til og som kan guide deg litt.

 

Søk ArtEx

 

«Norges nye stjerneskudd»

Selv er Thea allerede et kjent skuespillernavn. I 2014 imponerte hun i sin første spillefilm, som hovedrollen Thea i «Natt til 17.». Men det virkelig store gjennombruddet kom fire år senere: I tredje sesong av BBC- og Netflix-serien «The Last Kingdom» dukket Thea opp som den utspekulerte heksa Skade.

Rollen ble hennes etter en self-tape som hun aldri hadde trodd ville nå frem i mengden.

- Regissøren sa til meg at jeg blant annet fikk rollen fordi «du var den eneste som turte å skrike på ekte» i self-tapen. Man må våge, sier Thea.

Plutselig var det hennes navn folk søkte mest etter i den verdensomspennende filmdatabasen IMDB. Thea ble beskrevet som Norges nye stjerneskudd, og var på flere magasinforsider.

Siden kom sentrale roller i Viaplay-serien «Wisting» og TV 2-serien «Hjerteslag», og på tampen av fjoråret så vi hennesom en av 15 hovedroller i Netflix-serien «Julestorm».

 

Må takle avslag

Utenfra: En suksesshistorie. Men det publikum ikke ser, er alle rollene man ikke får. Auditioner hvor man gir alt, men ikke hører noe mer. En evig bekymring om ikke å være god nok.

Under pandemien var det mange jobber som glapp, forteller Thea. Begrunnelsene var ofte vage. «Du er for ung, du er for lav, du har for blondt hår, du har for mørkt hår», ramser hun opp.

- Da må jeg snu det til at da er det kanskje meg neste gang. Alt skjer for en grunn. Jeg prøver å ha en god relasjon i meg selv.

 

Tar mer plass

For det klassiske bedragersyndromet har fulgt Thea i årevis. Men nå er hun i ferd med å legge det bak seg.  

- I dag tenker jeg heller «det kommer til å ordne seg». Jeg har mer turt å ta plassen min, sier Thea.

For noen år siden gikk Thea ut offentlig og understreket behovet for en intimitetskoordinator på sett. Hun fortalte hvor vanskelig det kunne å være å sette ned foten – og bli hørt – i forbindelse med intime scener man er ukomfortabel med.

Det kostet å bli en del av Metoo-bevegelsen. Fremdeles er frykten å bli oppfattet som «vanskelig».

- Men for Thea 16 år så ville jeg gjerne at noen skulle våget å si fra. Vi skal kunne ha en kultur hvor vi respekterer hverandre, sier Thea.

- Jeg har vokst opp i en bransje som har vært under en enorm endring. Men det er fremdeles en lang vei å gå. 

 

Liker det usikre

Da Thea var 19 år, dro hun alene til Hollywood. Den gang var hun litt misunnelig på vennene sine, som studerte og hadde et fast løp de neste fem-seks årene.

- Nå tenker jeg bare «takk og lov for at jeg ikke aner hva som skal skje». Jeg vet at dette ikke vil gjøre meg til verdens lykkeligste person. Men jeg synes det er verdens kuleste jobb.

I den usikre runddansen mellom spennende oppdrag, self-tapes og auditioner, så hjelper det at hun ikke er noe rutinemenneske.

For da Thea var 17 år, så hadde hun flyttet hele 17 ganger. Derfor føler hun seg hjemme hvor som helst, og har ikke noe imot å leve livet i en koffert.

Men det kan være en utfordring å roe ned, noe som har vært et viktig tema med ArtEx-coachen Kea.

- Jeg har alltid slitt med det. Pappa sa en gang: Du må lære deg å si nei. Før var jeg forkjøla en gang i måneden, jeg hadde mye høye skuldre og spenningshodepine.

Thea har benyttet seg av Talent Norges samarbeid med Olympiatoppen, og fått fysikalsk behandling for å løsne opp i stramme muskler.

- Jeg føler at det vi driver med også er ekstremsport. Det er viktig å ta vare på den fysiske og mentale helsa, for man kan bli utbrent.

 

ArtEx-støtte til New York-opphold

Siden i fjor sommer har Thea hatt base i New York, etter at hun gikk på skuespillerskole i fem uker med stipend fra Kulturrådet. Ved hjelp av ArtEx har hun fått støtte til bolig og deltagelse på flere workshops om teater og skuespill.

- Jeg har møtt så utrolig mange mennesker i New York. Oppholdet her er viktig for å knytte nettverk, sier Thea.

Dessuten har hun blitt bedre kjent med seg selv gjennom skuespillerklassene. Hun forteller ivrig om en intens og følelsesmessig krevende øvelse, hvor elevene skulle se hverandre i øynene i 30 minutter. Underveis reagerte Thea med å smile.

- Så da oppdaget jeg at min forsvarsmekanisme er å smile hver gang jeg er lei meg. Bare det å lære slike ting om seg selv er utrolig nyttig, sier Thea.

Forbindelsen med ArtEx er med på å gi trygghet i New York, et sted Thea har tenkt til å bli værende en stund.

- Når man er alene i en gigantisk by, så har det vært godt med et støttesystem. Noen som heier på deg.

 

Theas råd om skuespillerdrømmen

Hun har to råd til andre som drømmer om å bli skuespiller eller slå gjennom i kulturbransjen.

En: Ting tar tid.

- På sosiale medier ser du bare suksessen, at noen har fått en rolle. Men du ser ikke at hun har mistet 99 andre.

Råd nummer to: Folk må vite at du finnes.

- Den biten er fremdeles vanskelig, medgir Thea. Selv drømte hun om å bli skuespiller fra hun var åtte år og hadde en rolle i hotell Cæsar.  Hun meldte seg inn i alle castingbyråer, sendte masse mailer.

- Du må bruke deg selv.

Selv deler hun ofte glimt fra hverdagen med sine 139 000 følgere på Instagram. Akkurat det har hun et ambivalent forhold til.

- Hvis jeg kunne bestemme, hadde jeg ikke hatt Instagram. Jeg bruker så mye tid på det. Men jeg føler at det kan ha betydning for jobb, sier Thea.

- Jeg har møtte masse spennende folk via Insta og fått til samarbeid.

 

Vil starte produksjonsselskap

Mot slutten av 2023 ser vi Thea i serien Ondskan, som er basert på en delvis selvbiografisk roman av Jan Guillou. 

På sikt ønsker hun å ta større del i den kreative prosessen, og hun vil satse enda mer internasjonalt.

- Min største drøm er å starte mitt eget produksjonsselskap.

- Hva er drømmerollen?

 - Aner ikke, ler Thea.

- Jeg prøver å gjøre hver rolle til drømmerollen!

 

SØK ARTEX HER.

Søknadsfrist 1. april

Programme of Excellence in Performing Arts and film (ArtEx) er et tverrfaglig talentutviklingsprogram som skal hjelpe kunstnere på høyeste nivå med å videreutvikle sitt kunstnerskap, og bygge en interessant og bærekraftig karriere. Gjennom programmet blir du en del av et utstrakt nasjonalt og internasjonalt nettverk, du får delta på tverrfaglige fagsamlinger i regi av Talent Norge, og du få et støtteapparat som vil være tilgjengelig for deg gjennom hele programperioden, bestående av mentor,  coach og plass ved Olympiatoppens helsetilbud. I tillegg vil du få et individuelt stipend som skal brukes til faglig utvikling, i samråd med mentor. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rekordmange søkere i 2024! 

Sjekk hvor mange søkte ArtEx i år!

Rekordmange søkere til ArtEx 2024
14. juli 2024

– Mentorskapet utvider definitivt horisonten min

ArtEx-deltager Mark Tholander utforsker hva som ligger i begrepene familie og fellesskap. I en eksperimenterende fase av kunstnerskapet får han råd fra mentorene Haeju Kim og Ed Atkins.

– Mentorskapet utvider definitivt horisonten min
12. juli 2024

Møt ArtEx deltager Julian Juhlin

Som kunstner bruger jeg iscenesættelsesgreb, jeg har lært fra arbejdet med teater, til at skabe en slags teatralsk billedkunst.

Møt ArtEx deltager Julian Juhlin