En milepæl er nådd for Arktisk Filharmoni
15.03.2021 / Talentene Ida Holm Olaussen og Johannes Garam Liebig fra mentorprogrammet ved Arktisk Filharmoni har fått fast jobb i orkesteret, i konkurranse med over 90 søkere fra hele verden. – Dette er ikke bare en fantastisk historie – det er en viktig milepæl for oss i Arktisk Filharmoni, sier direktør Tor Lægreid.
– I oppveksten tenkte jeg ikke at det var mulig å bo i Nord-Norge og samtidig spille profesjonelt horn på høyt nivå. Gjennom mentorprogrammet til Arktisk Filharmoni oppdaget jeg at det var fullt mulig, forteller Ida Holm Olaussen, som tiltrer stillingen som hornist i Arktisk Filharmoni 1. april.
Arktisk Filharmoni er verdens yngste og nordligste profesjonelle orkesterinstitusjon, og har siden opprettelsen i 2009 blitt en av Nord-Norges største og mest aktive kulturinstitusjoner. I 2017 ble orkesterets tilhørende mentorprogram lansert i samarbeid med Sparebank 1 Nord-Norge Samfunnsløftet og Talent Norge. Ida og Johannes har begge vært tilknyttet mentorprogrammet siden start.
– Jeg ble tatt opp i programmet allerede første året, og opplever det som et viktig og sårt tiltrengt tilbud. Spesielt her i nord, der mulighetene er færre for å spille på høyt nivå. Arktisk Filharmoni er det eneste profesjonelle orkesteret i den størrelsen, og det er fantastisk å få den muligheten, sier Johannes som tiltrådte stillingen som fiolinist i slutten av august 2020.
Ida Holm Olaussen tiltrer stillingen som hornist i Arktisk Filharmoni 1. april.
Lærer å fokusere på de riktige tingene
Talentprogrammet ved Arktisk Filharmoni gir kandidatene en unik mulighet til å utvikle seg i relasjon med – og under god oppfølging av – landsdelens profesjonelle institusjon. Hver kandidat har hatt en mentor i orkesteret med et særskilt ansvar for talentet. I tillegg har orkesteret også brukt kompetansen til kunstneriske ledere, eksterne musikere, dirigenter og solister inn i mentorordningen.
Talentene mener selv at de er blitt gjort i stand til å forstå hva som kreves for å jobbe i et profesjonelt orkester, og at de gjennom programperioden har lært seg å fokusere på de riktige tingene i forkant av et prøvespill.
– Talentprogrammet ved Arktisk gir oss tilgang på det det desidert viktigste, nemlig orkestererfaring. Det er en stor glede å se at aktører som Talent Norge og Sparebanken ser verdien i å fokusere på arbeidslivet, i overgangen fra det trygge studielivet til profesjonelt virke, sier Johannes.
– Vi lærer hvordan vi skal oppføre oss profesjonelt under en produksjonsuke, hva det innebærer å være godt forberedt, hvordan man fokuserer og lytter under en øving, og blir dessuten skjerpet på de tingene som kreves både før og under et prøvespill, sier Johannes.
Johannes Garam Liebig mener han er blitt gjort i stand til å forstå hva som kreves for å jobbe i et profesjonelt orkester.
– Å være en del av orkesteret som mentor-kandidat skaper også trygge rammer. Jeg har følt meg inkludert hele veien. Arktisk Filharmoni er en flott gjeng, og jeg utviklet meg i raskt tempo sammen med dem, legger Ida til.
– Trygghet gir resultater?
– Absolutt. Det er typisk at man hele tiden har i bakhodet at man må prestere for at de profesjonelle orkestrene skal være interessert i deg. Det kan være slitsomt. Mentorprogrammet gir en trygghet man ikke får i andre profesjonelle sammenhenger. Det bidro til at jeg lærte fortere. Det hadde tatt mye lenger tid å bli komfortabel i en profesjonell setting uten dette programmet, medgir talentet.
Et spennende orkester som er sitt samfunnsansvar bevisst
De to talentene peker på lokal tilhørighet, orkesterets posisjon i nord og variert og spennende programmering som orkesterets største styrke. I løpet av en sesong kan musikerne oppleve alt fra mindre kammergrupper via sinfonietta og kammerorkester til fullt symfoniorkester og operaproduksjoner.
– Arktisk Filharmoni kan minne om et lite KORK. Vi kommer tett på Nord-Norge, ettersom orkesteret representerer en hel landsdel. Selv har jeg bodd i Tromsø i 13 år, og trives med menneskene, omgivelsene og kulturen, sier Johannes.
– Dette er et spennende orkester med stor spennvidde i det de spiller, og jeg anser det som et stort pluss er at de spiller mye ny musikk. Musikerne i orkesteret skiller seg ut ved å være ivrige og sterkt faglig tørste – de har virkelig lyst til å utvikle seg, legger Ida til.
De to talentene mener at Arktisk Filharmoni tar på seg et viktig samfunnsansvar gjennom å reise rundt i en hel landsdel fremfor å være fast stasjonert i en by. Tilgang på store kunstopplevelser er avgjørende for å fostre unge talenter i lokalsamfunnene.
– Bare muligheten til å få høre musikere på et så høyt nivå har mye å si for en ung musiker. Jeg vokste opp i Alta noen år før Arktisk Filharmoni ble opprettet, og fikk bare høre dem én gang før jeg flyttet. På folkehøgskole hadde jeg enda nesten aldri hørt orkestre eller opera live, sier Ida.
– Det finnes heller ikke mange talentordninger for klassiske musikere i Nord-Norge. Der unge musikere i byene er omgitt av et helt maskineri med tilgang på en rekke programmer, er lokalsamfunnene ofte er avhengige av ildsjeler og enkeltpersoner.
Mentorprogrammet for unge musikere i regi av Arktisk Filharmoni bidrar i positiv forstand til å utvikle unge musikere med ambisjoner om en fremtidig karriere som profesjonell utøver, er de ferske orkestermusikernes konklusjon.
– Jeg vil si at mentorprogrammet har hatt avgjørende betydning for meg. Nå kan jeg faktisk si at jeg er blitt profesjonell. Veien dit hadde blitt mye lenger uten et godt tilpasset program, sier Johannes, og legger til:
– Jeg anbefaler alle som ønsker å søke, til å gjøre det. Det er gull verdt, spesielt på de stedene man ikke har det største miljøet rundt seg.
En stor drøm går i oppfyllelse
– En stor drøm går i oppfyllelse når to talenter fra mentordningen får fast jobb i orkesteret, sier direktør Tor Lægreid og orkestersjef Torunn Reigstad om ansettelsen.
Direktør i Arktisk Filharmoni Tor Lægreid. Foto: Arktisk Filharmoni
–Vi gleder oss stort over at mentorprogrammet vi har, takket være samarbeidet med Talent Norge og Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge, resulterer i at vi har rekruttert musikere fra vår egen landsdel, sier Lægreid.
– Det er verdt å merke seg at Johannes og Ida ikke er rekruttert fordi de er fra Nord-Norge, men fordi de er svært gode musikere. Nå har de fått fast jobb og vi har fått to glimrende musikere – en nydelig vinn-vinn-situasjon, fortsetter Lægreid.
Orkesterets intensjon er å jobbe for at talenter på toppnivå skal kunne leve av sitt talent og forbli i regionen. Her har mentorprogrammet, Talent Norge og Samfunnsløftets støtte veldig stor betydning, mener orkestersjef Reigstad.
– Johannes og Ida har gått hele løpet med oss og har kommet seg gjennom omfattende prøvespill og internasjonal konkurranse. At de står igjen som vinnere med fast stilling i orkesteret, viser at talentprogrammene faktisk fungerer. Ekstra hyggelig er det å kunne gi unge talenter fra regionen fast jobb, sier hun.
Orkestersjef i Arktisk Filharmoni Torunn Reigstad. Foto: Arktisk Filharmoni
Orkestersjefen tror at de gode resultatene fra mentorprogrammet hittil sender ut et viktig signal til unge talenter i regionen om at det eksisterer spennende arbeidsmuligheter for dem.
– Et viktig poeng for oss er å vise talentene i landsdelen at vi er en attraktiv arbeidsgiver de kan se for seg å jobbe hos i fremtiden. De fleste musikere drar enten sørover eller til utlandet, og frem til nå har det ikke vært så høy bevissthet rundt at det faktisk finnes yrkesmuligheter der man kommer ifra.
Gjennom et godt og individuelt tilpasset støtteapparat er dette i ferd med å snu. Reigstad er sikker på at mange talenter fra mentorprogrammet kommer gjennom nåløyet i årene fremover.
– Vi ser at musikerne ser på det som et stort pluss å kunne spille i mindre grupper, at de ikke sitter på den samme plassen hver uke og at de får spille et variert program. Talentene blir godt kjent med orkestermodellen i Arktisk Filharmoni før de søker jobb hos oss. Da kan de være trygge på at dette er noe de ønsker å være med på.