Mer Film satser på nordnorske filmskapere
30.10.2019 / Mer Film: Nye Fortellinger skal fremme nye, originale fortellinger fra Nord og bygge opp kompetanse for det profesjonelle filmmiljøet i Nord-Norge.
Av Johanna Holt Kleive
– At Talent Norge og Sparebankstiftelsen Nord-Nord Norge Samfunnsløftet ser ressursene som eksisterer i Nord-Norge og velger å satse på ulike aktører innen film, musikk, scenekunst og teater gjør det mulig å forene krefter og blomstre i Nord. Det er så mye talent her!
Det mener Elisa Fernanda Pirir, produsent i det nordnorske filmselskapet Mer Film, som i disse dager har lansert et nytt talentprogram i samarbeid med nevnte aktører som tar sikte på å fremme nye, originale fortellinger fra Nord og bygge opp kompetanse for det profesjonelle filmmiljøet i Nord-Norge.
Mer Film: Nye fortellinger skal bidra til strukturendringer som styrker regional kompetanse på toppnivå og internasjonal konkurranseevne.
– Talentprogrammet er rettet mot manusforfattere og regissører fra Nord-Norge som representerer mangfold og som er nye og originale fortellerstemmer. Målsettingene er å bygge langsiktige samarbeidsrelasjoner for talentene, både nasjonalt og internasjonalt, forteller Pirir.
Mot Naturen
Tid og rom til å lage historier
Fire deltakere skal tas opp i satsingen på bakgrunn av søknad. Programmet går over tre år og tilbyr individuelle planer for utvikling av talentet. Deltakerne får egen mentor, coaching av internasjonale fagpersoner i toppklasse, produsent- og distributørveiledning og reisestipend til aktuelle filmfestivaler. I tillegg får deltakerne et personlig stipend. Satsingen samarbeider med Tromsø Internasjonale Filmfestival som blir en viktig arena for programmet.
I motsetning til flere talentprogrammer som har en tidsramme på ett og to år, har Mer Film valgt å la satsingen gå over hele tre år. Hva er grunnen til det?
– Jeg har selv vært med i ulike talentutviklingsprogrammer opp gjennom årene, og min erfaring er at straks man er i ferd med å finne ut av noe, er man ferdig. For oss i Mer Film er det viktig at de unge talentene får tid og rom til å lage historier, tid til å gjøre endringer, ja, til og med helomvendinger. Kommer det en filmregissør med visuell teft, som elsker å være på sett, men som har problemer med å skrive manus, kan vi koble vedkommende opp med en dramaturg eller manusforfatter.
MerFilm-gjengen under Amanda 2018 hvor filmen HVA VIL FOLK SI vant beste film, beste manus, beste regi og beste mannlige hovedrolle.
Et begrenset antall plasser er også avgjørende for å skape filmkunst av kvalitet, mener Pirir.
– Vi tar opp kun fire talenter fordi programmet skal være tilpasset hvert talent. På den måten får vi brukt alle ressursene i Mer film, flere timer på prosjektene og ikke minst jobbet for at prosjektene talentene har faktisk blir noe av. Talentene våre skal føle at vi satser på dem.
Dyrker frem de beste metodene for å lage film
Mer Film har som mål å produsere filmer som kommer fra manusforfattere og regissører som virkelig har noe egenartet å fortelle, en historie eller tematikk som er relevant og som engasjerer et publikum, forteller produsent i Mer Film, Maria Ekerhovd.
– Vi opplever at vi arbeider med filmskapere som har sterke kunstneriske visjoner og at vi sammen med dem forsker i gode metoder for å lage filmene.
Mer Film har blitt trukket frem som et originalt filmselskap i en bransje som stadig blir kritisert for ikke å tenke originalt nok, skal vi tro den pågående diskusjonen i RushPrint. Er dere enige i denne påstanden?
– Skal jeg være helt ærlig så oppfatter jeg deler av diskusjon i Rushprint som overfladisk og preget av synsing. Det er viktig å diskutere talentutvikling og hvorvidt NFI kan bidra til dette, men kritikken mot Nye Veier er jo direkte feilaktig. Det er ikke en ordning som har vært dominert av etablerte regissører, det har i all hovedsak vært én og to gangsregissører som har fått støtte gjennom Nye Veier. Mer Film har produsert 4 spillefilmer i ordningen ( Jeg er Din/ Iram Haq, Mot Naturen/Ole Giæver, Hoggeren( støttet som kortfilm) / Jorunn Myklebust Syversen, Disco /Jorunn Myklebust Syversen) og er i produksjon med Burning Man av Itonje Søimer Guttormsen. Alle disse regissørene har levert filmer som er originale og nyskapende, i tillegg til å oppnå internasjonale festivalsuksesser. Tilliten fra Nye Veier til å jobbe utradisjonelt; ofte uten manus og med opptak fordelt gjennom mange perioder, har vært avgjørende for å kunne lage disse filmene, forteller Ekerhovd.
Hoggeren
Resultatene fra Nye Veier står ikke tilbake for talentprogrammene i Danmark eller Sverige, mener produsenten.
– Disco var den eneste nordiske filmen som var representert på filmfestivalen i San Sebastian. Når redaktør i Rushprint Kjetil Lismoen sier “ se til Danmark”, så er dette i mine øyne en forslitt floskel fra forgangne tider.
– Ellers mener jeg at man som nyetablert produsent ikke kan forvente at systemet skal legges opp for en, men at man skal kunne klare å kjempe sine prosjekter gjennom i konkurranse med de etablerte. Jeg er et levende eksempel på at det går an og jeg kom ikke en gang inn på filmskolen på Lillehammer, sier Ekerhovd.
Historiefortelling og lidenskap
Hva utgjør et talent i deres øyne?
– Det er vanskelig å definere et talent. Men vi ser etter personer som har noe viktig å fortelle, som har en historie som betyr mye for dem, og som de har lyst til å gi liv. Det høres litt vagt ut, men når du møter en person som har en sterk lidenskap og fortellertrang, kan du være sikker på at de kommer til å kjempe uansett, sier Pirir.
De fire talentene som tas opp til ordningen skal offentliggjøres under TIFF neste år. De vil så bli invitert til dialog om hva de har behov for da “en god foreleser er ikke nødvendigvis en person som inspirerer alle”, om vi skal tro produsenten.
– Vi ser etter langsiktige samarbeid med folk, og ønsker å vokse opp sammen med dem. I Mer Film jobber vi som en familie på alle prosjekter; alle filmer skal bli sett og ivaretatt med stor kjærlighet, forteller Pirir.
Og er det ikke sånn at uansett hvor mye ild man har i seg, så trenger man litt hjelp på veien? Det mener i alle fall Mer Film, og satser nå alt de har på unge, nordnorske talenter.
– Det er viktig at fremtidens filmskapere får veiledning, tilbakemelding og andre mennesker å jobbe sammen med. Vi trenger hverandre, avslutter Pirir.