Faglig komité

Den faglige komitéen består av høyt kvalifiserte fagfolk, som sammen representerer et bredspektret kulturfelt. Komitéen velger deltagere til programmet basert på skriftlige søknader, innsendt kunstnerisk materiale og intervjuer.

Faglig komité for ArtEx 2025-2026

Juryleder Hanne Tømta

Hanne Tømta er utdannet instruktør fra St. Petersburgs statlige teaterakademi (1992–1998). Hun var teatersjef ved Rogaland Teater fra 2005 til 2008, og ved Nationaltheatret fra 2009 til 2020. Hun har regissert en rekke forestillinger. Barneoppsetninger i utvalg: Heksene, Hålogaland Teater (2000), Karlsson på taket, Oslo Nye Teater (2002), Leopard i parken, Frognerparken (2003), Pippi Langstrømpe, Den Nationale Scene (2004) og Pinocchio, Nationaltheatret (2009). Andre oppsetninger i utvalg: 2 søstre, Sogn og Fjordane Teater (2000), Kvinner på randen, Teatergarasjen, Bergen (2001), Kvinnen som giftet seg med en kalkun, Centralteatret (2003). Ved Nationaltheatret har hun satt opp Anna Karenina (2012), En får væra som en er – en Ole Ivars-musikal og Tre søstre (2014), Seks roller søker en forfatter (2015), Kirsebærhagen (2017), Måken (2019) og Vildanden (2020). Tømta fikk Heddaprisen 2015 i kategorien beste regi for Tre søstre, og mottok HR Norges Lederpris 2015 for godt lederskap og organisatorisk fornyelse. I Talent Norge er hun ansatt som fagressurs for scenekunstløftet. 

Foto: Marte Garmann

Alan Lucien Øyen

Alan Lucien Øyen er en sjeldenhet innenfor dans og teater som sammen med kompaniet sitt winter guests lager banebrytende teater- og danseforestillinger. Han har utdanning i dans fra Kunsthøgskolen i Oslo, men arbeider gjerne med hybrider innenfor dans, teater, opera og film. Alan er fra Bergen, og verkene hans er kritikerrost både i inn- og utland. Hans verk er ofte basert på erfaringer fra det virkelige livet, og enten det er teater, dans eller film, har Alans verk en emosjonell og dramatisk drivkraft, alltid på jakt etter et oppriktig og menneskelig uttrykk.  Alan har vært huskoreograf ved Den Norske Opera og Ballett siden 2013 og var en av de første koreografene som ble invitert til å lage et helaftens verk for det legendariske Tanztheater Wuppertal etter at grunnleggeren Pina Bausch døde. Han har vært involvert i en rekke internasjonale prosjekter, blant annet en helaftens forestilling for Berlin Staatsballett, og skuespillet – The American Moth – for winter guests, en internasjonal co produksjon med National Theatre and Concert Hall, Taipei og Kennedy Center for Performing Arts i Washington D.C. Hans operadebut var med forestillingen Rusalka (2019) ved Opera Ballet Vlaanderen og i 2022 laget han en helaftens danseforestilling for Opera National de Paris til strålende internasjonale kritikker. 

Foto: Massimo Leardini

Andrea Berentsen Ottmar

Andrea Berentsen Ottmar er produsent og partner i Eye Eye Pictures, etablert i 2022 sammen med produsent Dyveke Bjørkly Graver. Hennes første spillefilm var Verdens verste menneske (2021) av Joachim Trier. Filmen hadde verdenspremiere i Cannes, hvor hovedrolleinnehaver Renate Reinsve vant prisen for Beste kvinnelige Skuespiller. Filmen fikk videre to Oscar-nominasjoner og to BAFTA-nominasjoner, og er blitt Norges best besøkte film internasjonalt igjennom tidene. I 2022 og 2024 var Andrea tilbake i Cannes i Un Certain Regard med henholdsvis Syk Pike av Kristoffer Borgli og Armand av Halfdan Ullmann Tøndel. Sistnevne vant Norges første Camera d’Or. Ottmar har tidligere også drevet selskapet Frokost film, hvor hun har produsert over 30 kortfilmer, musikkvideoer og dokumentarer. Hun har også vært produsent i Ape&Bjørn, account director i VICE Norway og produsent i Oslo Pictures.

Foto: Eye Eye Pictures

Ane Dahl Torp

Ane Dahl Torp gikk ut fra Statens Teaterhøyskole i 1999. Etter endt utdanning fikk hun jobb ved Teatret Vårt i Molde, der hun blant annet spilte hovedrollen  i Hedda Gabler. Fra 2002 har hun vært tilknyttet Det Norske Teatret. Der har hun hatt store roller som Másja i Måken, Maggie i Katt på heitt blekktak, Shen Te/Shui Ta i Det gode mennesket frå Sezuan, hovedrollen i Mor Courage og barna hennar, Ragnfrid i Kristin Lavransdotter og Akab i Moby Dick. Hun har også laget en versjon av Haugtussa (2013) sammen med musikarektemannen Sjur Miljeteig. Ane vant Heddaprisen i 2012 for rollen som Shen Te/Shui Ta, og igjen i 2016 for Solaris korrigert. Hun har medvirket i en rekke TV-produksjonar, som NRK-seriane Svarte penger, hvite løgner, som hun fikk Amandaprisen og Folkets filmpris for i 2004, Kodenavn Hunter(Gullruten 2007) og Heimebane (Gullruten 2018), og TV2/Viasat-serien Okkupert. På filmlerretet har hun hatt store roller i filmer som Gymnaslærer Pedersen (Amandaprisen for beste kvinnelige hovedrolle 2006), 1001 Gram, Lønsj(Amandaprisen for beste kvinnelige birolle i 2008), Bølgen, Skjelvet, Charter (Guldbaggen 2021) og Storm. I 2006 var hun den norske  "shooting star" ved Berlin Film Festival og hun har vunnet både Liv Ullmans og Wenche Foss´ærespris. 

Foto: Renate Torseth

Harpreet Bansal

Harpreet Bansal (1980) er en norsk-indisk fiolinist og komponist. Kombinasjonen av indisk musikk- og familiebakgrunn og en norsk oppvekst har ført til en svært personlig tilnærming til den indiske musikkarven, og Harpreet beskrives som en egenartet og radikal tolker av in- disk raga. Hun har vært solist med sine egne verker med bl.a. Oslo Filharmoniske Orkester, Kringkas- tingsorkesteret og Trondheimsolistene. Hun spiller konserter i Norge, Europa og Asia som solist og med Harpreet Bansal Band, og hun er medlem av Combonations, Tundra Electro, Simin Tander New Quartet og JAR Ensemble. Harpreets første soloalbum Samaya (2018) fikk strålende anmeldelser i Norge og utlandet, og ble nominert til Spellemann i kategorien Åpen klasse. I 2021 ble hun tildelt den prestisje- tunge NOPA-prisen i Åpen klasse for det kritikerroste albumet Movements, der Svante Hen- ryson figurerer som gjesteartist. Hennes nyeste album Parvat, der hun er solist med Kring- kastingsorkesteret, kom ut februar 2022 til fantastiske kritikker. 

Foto: Anna-Julia Granberg

Hisham Zaman

Hisham Zaman er en prisvinnende regissør, manusforfatter og produsent mest kjent for sine filmer som utforsker temaer knyttet til migrasjon, identitet og tilhørighet. Utdannet ved Den norske filmskolen fikk han sitt internasjonale gjennombrudd med kortfilmen BAWKE (2005), som ble kåret til tiårets beste norske kortfilm av magasinet Rushprint i 2010. Hans spillefilmer FØR SNØFALL (2013) og LETTER TO THE KING (2014) vant begge Dragon Award for beste nordiske film på filmfestivalen i Göteborg. I 2015 grunnla Zaman produksjonsselskapet Snowfall Cinema. Hans tredje spillefilm, A HAPPY DAY, hadde verdenspremiere på Toronto International Film Festival i 2023. Zaman har også undervist ved Den norske filmskolen, hvor han fungerte som leder for Institutt for filmregi fra 2017-2019. Han etablerte også workshop-programmet "Hver Sin Cinema" som gir unge filmskapere med ulike bakgrunner praktisk erfaring med regi og visuell historiefortelling.

Foto: Lukasz Zamaro

Heiki Riipinen

Heiki Riipinen (1990) har en BA i skuespill fra Akademi for Scenekunst (2015) og en MA i regi fra Den Danske Scenekunstskole (2023). Heiki arbeider med teater som en utvidet praksis, og veksler mellom å jobbe som regissør, skuespiller, dramatiker, dramaturg, kostymedesigner, drag-artist og kurator. Hans forestillinger utnytter teatret som møtested, der utfordringer knyttet til co-eksistens er det sentrale dramaet, og samværet den estetiske opplevelsen. Gjennom fiksjon og spekulasjon stiller han spørsmål om makt, normer, kjønn, seksualitet, sosial identitet og gruppetenkning. Hans mål er å skape eksistensielle-eksperimentelle-underholdningsforestillinger. Hans siste verk, «HEDDA», hadde premiere i mars på Berliner Ensemble, hvor han har vært husregissør gjennom deres program «WORX». Forestillingen undersøker Henrik Ibsens klassiker som et identitetspolitisk åsted i skeiv estetikk. Hans tidligere verk har blitt vist på scener som Münchner Kammerspiele (DE), Thalia Theater (DE) og Oslo Nye Teater (NO), og på festivaler som Copenhagen Stage (DK), Donaufestival (AT) og GogolFest (UKR). Som medlem av kollektivet by Proxy har han vært kunstnerisk leder for Teater Momentum (DK) og huskunstner ved Teater Freiburg (DE). Deres produksjon «Stop Being Poor» vant juryprisen ved Körber Studio Junge Regie i 2015. Heiki samarbeider også med andre kollektiver som Building Conversation (HOL), Ariel Efraim Ashbel and Friends (DE) og CUNTS collective (DK/BRA). I flere år har han samarbeidet med Grenland Friteater (NO), hvor han har deltatt i prosjekter som «Stedsans» (2010, 2018, 2021), og spilt hovedrollen i forestillinger som «KAOS» (2007) og «Verdas Søtaste Turist» (2017). I tillegg til sitt kunstneriske arbeid holder Heiki workshops og forelesninger ved institusjoner som Akademi for Scenekunst, KHiO, Oslo Met, Den Norske Filmskolen, Den Danske Scenekunstskole og Høgskolen i Bø. Heiki er en del av det kunstneriske rådet for Porsgrunn Internasjonale Teaterfestival og er også styremedlem i Performing Arts Hub Norway. 

Foto: Agnete Brun

Kiyoshi Yamamoto

Kiyoshi Yamamoto (f. 1982) bor og arbeider i Bergen, og er utdannet ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen, Escola de Belas Artes i Rio de Janeiro og Central Saint Martins i London. Yamamoto jobber med tekstil, skulptur og performance, og undersøker temaer knyttet til identitet, tilhørighet, eksistens og politikk. Han har hatt separatutstillinger ved visningssteder som Kunstnerforbundet, Trøndelag senter for samtidskunst, Trafo Kunsthall, Rohsska Museet, KUBE Museum i Ålesund og Hå Gamle Prestegård. Arbeidene hans er kjøpt inn av, blant annet, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Kode Kunstmuseum, Den Norske Ambassade i Brasilia, Oslo kommune og Bergen kommune. Han er lektor ved Fakultetet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen med fordypning i Farge og gjestelærer ved Kunsthøgskolen i Oslo, Kunstakademiet i Tromsø og Sámi allaskuvla/Samisk høgskole i Kautokeino. 

Foto: Nayara Leite

Martin Sjølie

Martin Sjølie er en norsk låtskriver og produsent. Han gikk ut fra Liverpool Institute for Performing Arts (LIPA) i 2002, og fullførte utdanningen med å som assistent hos flere britiske og norske produsenter. Han har helt siden starten bygget sin karriere parallelt i Norge og England. Det første gjennombruddet kom med Maria Mena’s «Cause & Effect» i 2008, som ble tildelt Spellemannprisen for Årets Album, og som var starten et mangeårig samarbeid. Over det neste tiåret skrev og produserte han låter for blant andre Gabrielle, Dotan, Bertine Zetlitz og Ina Wroldsen. I 2017 co-skrev han Sigrid’s debut og hitsingel «Don’t Kill My Vibe», og over de neste årene co-skrev han og produserte mesteparten av hennes debut-album «Sucker Punch». Han ble tildelt Spellemannprisen for Årets Produsent i 2019. Han har også skrevet og produsert sanger for de koreanske superstjernene BTS, Aurora, Kylie Minogue og Years & Years. Han bor i dag i Oslo og jobber i London.  

Foto: Ragnar Sjølie

Milena Høgsberg

Milena Hoegsberg er kurator med base i København.  For tiden er hun direktør for Wanås-stiftelsen i Sør-Sverige. Der har hun kuratert utstillinger som Carola Grahn: Trädgränsen (co-kuratert med Malin Gustavsson); Young-jun Tak: Have a Lovely Sunday og sist gruppeutstillingen The Ocean in the Forest, med nye oppdrag av Youmna Chlala, Evan Ifekoya, Lavanya Mani og Eduardo Navarro. Hun hadde også visjonen til Wanås Art & Words-festivalen, en sensorisk utforskning av litteratur og kunst som utforsker mer enn menneskelige verdener og slektskap. Den første utgaven Mycocosm var dedikert til mycel og sopp, og den andre utgaven Jellyfish and Deep Dreams vil utforske havet. Hoegsberg er også redaktør for monografiske publikasjoner som Mette Winckelmann: Flags of Freedom (Strandberg Publishing); Lea Porsager: [?!] (Mousse), og Hilma at klint: Artist Researcher Medium (Hatje Cantz). Hun har veiledet kunstnere gjennom The Association of Visual Artists (BKF), Art Hub Copenhagen og Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Foto: Christian Bang

Mona Berntsen

Mona Berntsen er en anerkjent norsk danser, koreograf, regissør og Creative Director med over 16 års erfaring som profesjonell danseutøver. Hun begynte sin karriere i Norge, hvor hun fra ung alder trente i en rekke danse sjangere, noe som ga henne en allsidig og solid grunnmur innen dans. Som 18-åring flyttet hun til Los Angeles etter å ha blitt signert med proffkontrakt. Mona fikk sitt store gjennombrudd da hun vant "So You Think You Can Dance Scandinavia" i 2008, og siden har hun etablert seg som en ledende figur på den internasjonale scenen. I løpet av sin tid i statene har hun turnert verden rundt med Justin Bieber i 9 år, samt arbeidet tett med kjente artister som Alicia Keys, Madonna, Coldplay og Justin Timberlake. Hun har opptrådt på noen av de største scenene i verden, inkludert Super Bowl, Grammy Awards, VMA, AMA, og Billboard Awards. I tillegg har hun hatt en viktig rolle som kreativ regissør i produksjoner som MGP og Eurovision. Mona har også vært dommer i Norske Talenter, hvor hun har bidratt til å vurdere talent, og hun har nylig vært programleder for Eurovision Young Musicians. 

Foto: Jarran Flokkmann

 

Faglig komité ArtEx 2023-2024

Alan Lucien Øyen

Alan Lucien Øyen er en sjeldenhet innenfor dans og teater som sammen med kompaniet sitt winter guests lager banebrytende teater- og danseforestillinger. Han har utdanning i dans fra Kunsthøgskolen i Oslo, men arbeider gjerne med hybrider innenfor dans, teater, opera og film. Øyen er fra Bergen, og verkene hans er kritikerrost både i inn- og utland. Hans verk er ofte basert på erfaringer fra det virkelige livet, og enten det er teater, dans eller film, har Alans verk en emosjonell og dramatisk drivkraft, alltid på jakt etter et oppriktig og menneskelig uttrykk.  Alan har vært huskoreograf ved Den Norske Opera og Ballett siden 2013 og var en av de første koreografene som ble invitert til å lage et helaftens verk for det legendariske Tanztheater Wuppertal etter at grunnleggeren Pina Bausch døde. Han har vært involvert i en rekke internasjonale prosjekter, blant annet en helaftens forestilling for Berlin Staatsballett, og skuespillet – The American Moth – for winter guests, en internasjonal co produksjon med National Theatre and Concert Hall, Taipei og Kennedy Center for Performing Arts i Washington D.C. Hans operadebut var med forestillingen Rusalka (2019) ved Opera Ballet Vlaanderen og i 2022 laget han en helaftens danseforestilling for Opera National de Paris til strålende internasjonale kritikker. 

Foto: Massimo Leardini

Asta Busingye Lydersen

Asta Busingye Lydersen er medlem i den prisbelønte kulturgruppen Queendom og har har bakgrunn som frilansskuespiller og musikalartist på Trøndelag Teater, Hålogaland Teater, Riksteatret og Oslo Nye Teater. Som grunnlegger og utøver i Queendom har hun skapt en rekke selvstendige produksjoner - fra humorforestillingen “Integrert som faen” som ble Queendoms gjennombrudd i 2005, til plateutgivelsen “MamaLove” i 2019, samt en rekke turneer og opptredener på kulturhus og festivaler i Norge, Polen og Zimbabwe. Queendom er nå aktuelle med den selvbiografiske teaterforestillingen “Farvann” sammen med artisten Numa Edema. Forestillingen utforsker norskafrikansk identitet, oppvekst og farsrelasjoner og er regissert av Mari Kjeldstadli fra Nationaltheatret. Ved siden av sin kunstneriske produksjon har Asta hatt en rekke verv, blant annet som nestleder i Norsk Kulturråd, jurymedlem i Telenors Kulturpris, og styremedlem i Nationaltheatret. Asta jobber i dag som frilansskuespiller, kulturprodusent og programleder gjennom eget selskap.

Foto: Ivana Klavis

Belinda Braza

Belinda Braza er ansatt som koreograf ved Det Norske Teatret. Hun er Kunstnerisk leder for Det Norske Teatret i Groruddalen, som er en egen satsing på teater for barn og unge. I tillegg er hun programansvarlig for Bikubekveld, også ved Det Norske Teatret. Hun har tidligere koreografert en rekke tetaerforestillinger, og har også erfaring fra TV og artister. I 2022 var hun kunstnerisk leder for artisten «Highasakite» sin turné. Gjennom «B-Braza productions» har hun produsert og hatt regi, samt koreografi på fire helaftens forestillinger «Fear Infection (2010), «I am us» (2012), «Legacy (2013), «Survival» (2017). Samtlige av produksjonene hennes har turnert både nasjonalt og internasjonalt. Braza var en del av Kulturrådets fagutvalg for dans (2020-2022), samt kunstnerisk råd for Scenekunstbruket (d.d).

Foto: Erika Hebbert

Hanne Tømta

Hanne Tømta er utdannet instruktør fra St. Petersburgs statlige teaterakademi (1992–1998). Hun var teatersjef ved Rogaland Teater fra 2005 til 2008, og ved Nationaltheatret fra 2009 til 2020. Hun har regissert en rekke forestillinger. Barneoppsetninger i utvalg: Heksene, Hålogaland Teater (2000), Karlsson på taket, Oslo Nye Teater (2002), Leopard i parken, Frognerparken (2003), Pippi Langstrømpe, Den Nationale Scene (2004) og Pinocchio, Nationaltheatret (2009). Andre oppsetninger i utvalg: 2 søstre, Sogn og Fjordane Teater (2000), Kvinner på randen, Teatergarasjen, Bergen (2001), Kvinnen som giftet seg med en kalkun, Centralteatret (2003). Ved Nationaltheatret har hun satt opp Anna Karenina (2012), En får væra som en er – en Ole Ivars-musikal og Tre søstre (2014), Seks roller søker en forfatter (2015), Kirsebærhagen (2017), Måken (2019) og Vildanden (2020). Tømta fikk Heddaprisen 2015 i kategorien beste regi for Tre søstre, og mottok HR Norges Lederpris 2015 for godt lederskap og organisatorisk fornyelse. I Talent Norge er hun ansatt som fagressurs for scenekunstløftet. 

Foto: Marte Garmann

Iram Haq

Iram Haq er en norsk-pakistansk regissør, skuespiller og filmskaper. Hun har gjort seg bemerket både med kortfilmer og lengre spillefilmer, har vunnet en rekke priser og utmerkelser, og har utdannelse som art director fra Westerdals reklameskole. Haq startet med regi i 2004 med filmen «Trofast». I 2009 skrev og regisserte hun filmen «Skylappjenta», som blant annet ble valgt ut til Sundance Film Festival. Hennes gjennombrudd kom i 2013 med filmen «Jeg er din / I am yours», som hun har mottatt flere utmerkelser for. Hennes seneste spillefilm "Hva vil folk si/what will people say" vant blant annet People’s critics award i 2018. 

Foto: Marie Sjøvold

Jacob Fabricius

Jacob Fabricius er direktør ved Art Hub Copenhagen, København, Danmark. Fabricius har tidligere vært direktør ved Malmö Konsthall, Malmö, Sverige (2008-12) og Kunsthal Charlottenborg, København, Danmark (2013-14). Han har også vært kunstnerisk leder ved Kunsthal Aarhus Aarhus, Danmark (2016-2021), hvor han har kuratert en rekke internasjonale utstillinger. Han har arbeidet med flere biennaler – blant dem: Words at an Exhibition 《열 장의 이야기와 다섯 편의 시》 En utstilling i ti kapitler og fem dikt, Busan Biennalen 2020, Punish, South Korea, Leivingen og Leivingen. Image, Mechelen, Belgia (kunstnerisk leder, 2013), Lyon Biennal of Contemporary Art, Frankrike (medkurator, 2007), Socle du Monde-biennalen, Herning, Danmark (kunstnerisk leder, 2004), Praha-biennalen, Praha, Tsjekkia (medkurator, 2003) og Momentum, Nordic Biennale of Contemporary Art, Moss, Norge (medkurator, 2000). Fabricius har gjort mange prosjekter i offentlige rom og er grunnlegger av publiseringsprosjektet Pork Salad Press og avisen Old News. Senest kuraterte han Minimalism-Maximalism-Mechanissmmm Act 1-4 ved Art Sonje Center (Seoul) og Kunsthal Aarhus i 2022/23.

Foto: Privat.

Jørn Pedersen

Jørn Pedersen har i over 30 år hatt sitt virke som musikkprodusent innen klassisk musikk, og har stått bak flere hundre plateproduksjoner med instrumentalister, sangere og orkestre i toppsjiktet i inn- og utland. Han driver sitt eget produksjonsselskap og har gjennom årene også vært fast ansatt ved Abbey Road Studios i London, som orkestersjef ved Den Norske Opera & Ballett, som leder for Crescendo Mentorprogram, og nå som fagkonsulent innenfor klassisk musikk i Talent Norge. Jørn har sin utdannelse som utøvende musiker og pedagog fra Norges Musikkhøgskole, og han har også studert flere år ved Universitetet i Oslo. Hans engasjement for talentutvikling har gått som en rød tråd gjennom karrieren hans: I London produserte han unge internasjonale stjerners første plateinnspillinger i plateserien EMI Debut.I samarbeidet mellom DNO&B og Olympiatoppen var han med på å utforske og utvikle en tverrfaglig prestasjonskultur i møtet mellom idrett og musikk på høyeste nivå. Som leder for talentprogrammet Crescendo Mentorprogram var han med på å inspirere og hjelpe unge musikere med å strekke seg helt mot toppen og bygge en bærekraftig solistkarriere. I Talent Norge er han ansatt som fagressurs på klassisk musikk, og skal jobbe med et overordnet blikk på talentutvikling på alle nivåer, samt med tverrfaglighet med andre sjangre og kunstformer.

Foto: Amanda Pedersen Giske

Margreth Olin

Margreth Olin (1970) er en norsk regissør og produsent med et stort kinopublikum. Hun har laget 13 filmer, som har fått kritikerros, deltatt på en rekke festivaler i utlandet og vunnet flere norske og internasjonale priser. Margreth har klart å katalysere viktige dialoger om temaene filmene hennes belyser. Hun har personlig mottatt 26 ærespriser for sitt engasjement og fokus på menneskerettigheter. Hennes filmografi inkluderer Dei mjuke hendene (Yamagata 1999), Kroppen Min (Tribeca 2002), EFA-nominerte Ungdommens Råskap (2004), Engelen (TIFF 2010), De Andre (IDFA 2012), Cathedrals of Culture, Operahuset i Oslo (Berlinale 2013). Olin var en av seks regissører i Wim Wenders-serien Cathedrals of Culture, blant andre Wim Wenders og Robert Redford. Hennes film Mannen fra Snåsa (2016) er den nest mest sette dokumentaren på norsk kino. Hennes forrige film Selvportrett (DOC NYC 2020) som hun co-regisserte med Espen Wallin & Katja Høgset vant syv priser internasjonalt. Olin var en av mottakerne av Chicken & Egg Award 2022. Hun ble tildelt Anders Jahres Kulturpris i september 2022 sammen med Joachim Trier, Deeyah Khan og Nils Gaup, som er Norges største æresbelønning for fremragende kulturell innsats. Olins nye helaftens dokumentar Fedrelandet får premiere i 2023.

Foto: Agnete Brun

Marianna Shirinyan

Armenskfødte Marianna Shirinyan er en av de mest kreative og ettertraktede pianistene i Europa i dag. Hennes levende og virtuose stil gjør henne etterspurt, både som solist og som kammermusiker. Hun har mottatt Danmarks Radios prestisjetunge P2-pris for sitt bidrag til dansk musikkliv og kritikerprisen til de Forenede Kritikere i Danmark. Hun er hyppig gjest på en rekke internasjonale musikkfestivaler, blant dem Schleswig-Holstein Music Festival, Bodensee Festival, Schwetzinger Festspiele, MDR Summer Festival, og Festspillene i Bergen. Marianna har opparbeidet seg et rykte som en ledende pianist i sin generasjon gjennom soloopptredener med orkestre som Bayerns radiosymfoniorkester, Danish National Symphony Orchestra, Oslo, Helsinki og Copenhagen Philharmonic Orchestras, Potsdammer Kammerakademie, Göteborg Symphony Orchestra, Orchester Philharmonique de Nice, blant andre. Hun har også hatt gleden av å samarbeide med dirigenter som Lawrence Foster, Zoltan Kocsis, Antonello Manacorda, Jun Märkl, Daniel Raiskin, Lan Shui, Thomas Søndergård, Krysztof Urbanski og Joshua Weilerstein for å nevne noen. 

Foto: Nikolaj Lund

Raül Refree

Raül Refree er en av de mest anerkjente spanske produsentene det siste tiåret. Som komponist og produsent har han blant annet har jobbet med Sonic Youth-gitarist Lee Ranaldo, sangeren Silvia Pérez Cruz, og sammen med artisten Lina har han gitt ut fadoene til den legendariske fado-sangerinnen Amália Rodrigues til hyllest av kritikere verden over. Mest kjent er han imidlertid for sitt arbeid på debutalbumet til pop- og flamencoikonet Rosalia, “Los Angeles”. Gjennom arbeidet med innovative artister som nettopp Rosalía, og El Niño de Elche, står han i spissen for den såkalte «nye flamenco»-bevegelsen. Talentet hans lovprises av stjerner som Ricky Martin mens han selv fortsetter å satse på nye talenter. Raül er også en kjent låtskriver og musiker som har gitt ut hele elleve album under sitt mest personlige prosjekt, Refree. I tillegg er han en prisbelønnet komponist innen filmmusikk og har en diskografi full av prosjekter uavhengig av sjanger. 

Foto: Denís Estévez / Museo do Pobo Galego

Tatiana Pereira

Tatiana er kjent som artisten Miss Tati. Hun er artist, låtskriver, DJ og kurator. For tiden er hun aktuell med prosjektene Miss Tati’s Angola Søtti og Miss Tati’s Eyemba. Sistnevnte er en konsertforestilling videreutviklet med Den Nasjonale Scene i 2021 - som handler om identitet, språk og tilhørighet. Hun vant Forbildeprisen på by:Larm i 2015 og albumdebuterte i 2017. Hun har turnert på kryss og tvers i Norge og er kjent for sine energiske live shows. Miss Tati har gjort bestillingsverk for Bergen Internasjonale Litteraturfestival og Bajazz festival, vært gjesteartist på Fargespill Bergen i 2018 og Fargespill Oslo i 2019. Hun har samarbeidet på utgivelser med artister som Sandra Kolstad, Bendik Baksaas og den sør-afrikanske/norske artisten Nosizwe, og er DJ og kurator for HotHotHot (House Of Telle) festival via hennes konsept Klubb Diaspora.

Foto: Skjalg Ekeland

Tominga Hope O´Donnell

Dr Tominga O’Donnell er førstekonservator i samtidskunst på MUNCH, og har vært kurator for Munchmuseet i bevegelse (2016–2019), et program med midlertidige kunstprosjekt i ulike rom i bydel Gamle Oslo med en skeiv kuratorisk tilnærming, som ble tildelt Kunstkritikerprisen. På det nye museet er O’Donnell kurator for soloutstillinger med Sandra Mujinga, Camille Henrot og Piya Wanthiang, samt MUNCH Triennale – Maskinen er oss. O’Donnell er utdannet ved, blant annet, University of Oxford og Universitetet i Oslo, har sin kuratorutdannelse fra Royal College of Art i London, og doktorgrad fra Arkitekthøyskolen i Oslo om utstillinger som en romlige konstruksjoner.

Foto: Ove Kvavik / Munchmuseet

Faglig komité ArtEx 2021-2022

Catharina Bøhler

Catharina Bøhler er medgründer, daglig leder og game designer hos Sarepta Studio, som har base på Hamar. Hun er mest kjent for sitt arbeid som lead game designer og co-writer for det BAFTA-vinnende spillet «My Child Lebensborn». For dette arbeidet ble hun blant annet berømmet med en plass i «Hall of Fame» hos organisasjonen «Women in Games», en ærestittel som gis til enkeltpersoner som har utmerket seg i bransjen. Spillet var også spydspissen til det anerkjente produksjonsselskapet Teknopilot. 
Bøhler er  styreleder i Hamar Game Collective, og har mottatt "Årets unge gründer» i 2019 (Hedermark fylkeskommune)

Iram Haq

Iram Haq er en norsk-pakistansk regissør, skuespiller og filmskaper. 
Hun har gjort seg bemerket både med kortfilmer og lengre spillefilmer, har vunnet en rekke priser og utmerkelser, og har utdannelse som art director fra Westerdals reklameskole. Haq startet med regi i 2004 med filmen «Trofast». I 2009 skrev og regisserte hun filmen «Skylappjenta», som blant annet ble valgt ut til Sundance Film Festival. Hennes gjennombrudd kom i 2013 med filmen «Jeg er din/I am yours», som hun har mottatt flere utmerkelser for. Hennes seneste spillefilm "Hva vil folk si/what will people say" vant blant annet People’s critics award in 2018. 

Jarle Aambø

Jarle Aambø er leder for Olympiatoppens Prestasjonsklynge, og tidligere toppidrettssjef i Norge. Prestasjonsklyngen er et prosjektsamarbeid mellom Olympiatoppen, sterke næringsmiljøer og representanter fra forskning, som i felleskap jobber for å påvirke prestasjonstenkningen i det norske samfunnet. 
Fra tidligere har Jarle Aambø mellomfag i helselære og idrettsbiologi fra Norges idrettshøgskole, og i perioden 1985–1994 var han alpintrener og landslagssjef i Norges skiforbund. I perioden 1993–2004 hadde han en rekke ulike roller på Olympiatoppen, og var toppidrettssjef i Norges Idrettsforbund (NIF) i 2004–2013.

Jasper Parrott

HarrisonParrott ble grunnlagt i 1969 av Jasper Parrott og Terry Harrison. Selskapet er et av verdens største management innen klassisk musikk. HarrisonParrott jobber blant annet med noen av verdens fremste komponister, sangere, ensembler, instrumentalister og dirigenter, men også foredragsholdere og kuratorer. 
De har kontorer i London, Munchen og Paris. I 2019 ble HarrisonParrott Foundation grunnlagt. Stiftelsen har som formål å jobbe for mangfold og inkludering i sektoren.

Maria Mediaas Jørstad

Juryens leder

Maria Mediaas Jørstad er juryleder for ArtEx. Hun er daglig leder i Talent Norge. Maria tiltrådte som daglig leder for Talent Norge i 2015. Da kom hun fra stillingen som sjefsprodusent ved Nationaltheatret. Hun var ansatt på Nationaltheatret i årene 2001-2015, med unntak av 2007-2010, da hun var produsent for MAMMA MIA! som ble oppført på Folketeatret.

Moema Parrott

Moema Parrott er grunder og toppsjef for det britiske selskapet «PolyArts», ett ledende managementbyrå, med en rekke artister og prosjekter innenfor musikk, film, gaming, visuell kunst og ny klassisk musikk. 
Moema har lang fartstid innenfor talentutvikling og marketing, med hele 19 års erfaring, i tillegg er hun president for HarrisonParrott - France. Moema Parrott og Polyarts jobber blant annet med artister som Quincy Jones, Stewart Copeland, Eimear Noone og Avishai Cohen og flere andre.

Per-Olav Sørensen

Per-Olav Sørensen er regissør, manusforfatter, dramatiker og produsent. Han er grunnlegger av kunstnerkollektivet The Global Ensemble, og kreativ leder for NonStop International Theatre Festival. Hans arbeider som serieskaper for TV har gitt produksjonene hans Prix Europa, Rose d'Or (Gullrosen), Prix Italia, Seoul International Drama Award, FIPA Awards, Golden Nymph Awards, Kristallen og flere Gullruten-priser. Hans produksjoner har også vært nominert eller vunnet Humorprisen, Amanda og Heddaprisen.Blant de mest kjente produksjonene finner vi tv-seriene "Nobel", "Quicksand", "Kampen om Tungtvannet", "Halvbroren" og "Hjem til jul" , eller teaterproduksjonene "TanGhost", "Tater!", "Les Miserables", "Hedda Gabler" "Dracula", "Bedrag", eller "Alice i Eventyrland».

Peter Tornquist

Peter Tornquist er rektor ved Norges musikkhøgskole. Han har bakgrunn fra kreative kunstfag med vekt på komposisjon, elektronisk musikk, improvisasjon og musikkteori. Hans arbeid har vært sentral i utviklingen av kunstnerisk forskning som fagfelt i Norge. Peter er i tillegg aktiv i politiske og organisatoriske spørsmål gjennom verv i en rekke av musikklivets organisasjoner, som Ny Musikk, Norsk komponistforening og TONO. .

Faglig komité 2017 -2020

Even Lynne

Faglig leder

Even Lynne er faglig leder for ArtEx-programmet. Han er ansatt som første­ amanuensis i teater ved Universitetet i Ag­der, er tidligere dekan ved Teaterhøgskolen, KHiO.

Med bakgrunn som internasjonalt sertifisert coach fra The Coaches Training Institute (CTI) har Lynne utviklet mental trening for utøvende kunstnere som et av sine spesielle kompetanseområder. Basert på dette arbeidet utarbeidet han i 2015 idé og konsept til ArtEx-programmet. Even Lynne er utdannet fra Statens teaterhøgskole og har sin profesjonelle bakgrunn som skuespiller ved blant annet Nationaltheatret, Den Nationale Scene i Bergen og Trøndelag Teater. Han er aktiv som foredragsholder og faglitterær forfatter og ble i 2016 ansatt som instituttleder ved Fakultetet for kunstfag på Universitetet i Agder.

Yanniv Cohen

Danser, koreograf og fotograf og ansatt som førstemanuensis i samtidsdans ved KHiO. Som danser har Cohen arbeidet med en rekke kunstnere, han har jobbet med Carte Blanche og danset i Nasjonalballetten. Som fotograf har han stilt ut sine arbeider i en rekke gallerier og skapt kortfilmer og promoer for danseforestillinger. Yaniv har siden 2009 koreografert egne verk, som har blitt fremført i Norge, Tyskland og Israel.

Tine Thing Helseth

En av de ledende musikerne i sin generasjon, med hele verden som arbeidsplass. Hun har spilt med noen av verdens fremste orkestre og dirigenter, på verdens største scener og festivaler. I tillegg til sin solo-virksomhet leder hun to ensembler, tenThing brassensemble og Tine Thing Helseth Quintet. Tine er også fast programleder på NRK Klassisk og professor i trompet på Norges musikkhøyskole.

Runar Hodne

Professor i regi ved KHiO. Han er utdannet ved regilinjen, Statens teaterhøgskole og er cand. mag. med Kunsthistorie fra Universitetet i Oslo. Han har vært fast regissør ved Nationaltheatret 2005–2009, leder for Torshovteatret 2007–2009 og har hatt regioppdrag ved de største teatrene i Århus, Firenze, Stockholm og København.

Inge-Lise Langfeldt

Professor og hovedlærer for klippelinjen ved Den norske filmskolen. Hun har både vunnet Amanda som beste klipper (1998), og fått utdelt Amanda komitéens ærefulle Gullklapper for sin innsats gjennom et langt filmliv (2017). Filmer hun har klippet har vunnet priser på flere festivaler i inn- og utland. Spillefilmen «Elling» ble nominert til Oscar, og Tv-serien «Gutta Boys» til Emmy. Hun har vært involvert i co-produksoner både i Nord-Irak, Tjekkia, Finland, Tyskland og Skandinavia. Jobbet som fotograf på Cuba og i Mexico, samt hatt klippe-workshop i Guatemala for Latin-amerikanske filmkollegaer. I tillegg til undervisning på filmskolen har hun undervist videostudentene på Kunstakademiet i Oslo, og tidligere bidratt som klippe-konsulent og dramaturg for Statens filmopplæring/Statens Studiesenter for film.

Jarle Aambø

Jarle Aambø har mellomfag i helselære og idrettsbiologi ved Norges idrettshøgskole. I perioden 1985–1994 var han alpintrener og landslagssjef i Norges skiforbund. I perioden 1993–2004 hadde han en rekke ulike roller på Olympiatoppen, og var toppidrettssjef i Norges Idrettsforbund (NIF) i 2004–2013. Siden da har han hovedsakelig brukt sin tid på Olympiatoppens prestasjonsklynge.

Wolfgang Plagge

Pianist og komponist med oppsiktsvekkende klaverdebut allerede som tolvåring i 1972. Har vunnet flere nasjonale og internasjonale priser. Ettertraktet kammermusiker og solist. Omfattende produksjon som komponist som spenner fra liturgisk musikk til symfoniske verker, kammermusikk og solistisk klavermusikk. Kunstnerisk leder for Talentskolen ved Bærum kommunale kulturskole i 23 år. I 2009 tilsatt som professor ved Norges musikkhøgskole og ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.