ArtEx fagsamling: Kunsten å leve av kunsten
24.September arrangerte Talent Norge i samarbeid med Fabelaktiv og Talent Innlandet, en ArtEx fagsamling om kunstnerkarriere og økonomi på Operahuset i Oslo. Sentralt sto spørsmålet om hvordan kunstnere kan balansere et kreativt yrke med en vanskelig "lappeteppeøkonomi". ArtEx fagsamlingen samlet kunstnere, programledere og andre til kompetansepåfyll knyttet til vesentlige byggesteiner for å etablere en karriere som kunstner.
IHUMAN v/ Tonje Hessen Schei
På begynnelsen av programmet introduserte filmskaper Tonje Hessen Schei filmen "iHuman", en doku-thriller, som tok for seg Kunstig Intelligens (KI). Tonje belyste Kunstig Intelligens gjennom problemstillinger knyttet til overvåkning, privatliv, og det voldsomme tempoet i utviklingen. Hun forklarte deretter sin faglige prosess med intervju og jobb i USA, og ulike synspunkter rundt KI hun har samlet inn. Tonje belyste hvordan KI har kommet for å bli, og hvordan dagens generasjon har ansvar for å delta i samtalen om hvordan man skal sameksistere med teknologien. Hun avsluttet og oppfordret pent: "Den beste måten å kontrollere framtida er å skape den"
(Foto: Mah-Noor Baig)
MIKROFILM AS: Fra AMO-kurs til Oscar
Kajsa Næss (Grunder, animasjonsfilmskaper og medeier av Mikrofilm AS), og Lise Fearnley (Grunder, produsent og daglig leder av selskapet Mikrofilm AS) tok publikum gjennom en lang reise fra arbeidsopplæring-kurs (AMO) i Norge til L.A. De beskrev en reise fra 1996 og måtte gjennom utfordringer og suksesser. Lise og Kajsa mimret tilbake til begynnelsen, 16-timers arbeidsdager og lite inntekt. De presenterte deretter storfilmen "Den Danske Dikteren" som vant Oscar i 2007. De beskrev det som å oppnå det umulige, og pekte på store suksesser og ny film "Titina" fra 2022. Selskapet fortsetter i dag å produsere animasjonsfilmer.
CREO – Hvordan overleve som frilanser?
Bendik Kajander (jurist i fagforeningen CREO) bidra med tydelige råd om hva kunstnere bør være bevisst på i tilknytning til rettigheter og avtaleforhold. Bendik oppfordret til å ha en plan, gjør gode avtaler, og lær om egen bransje, og være bevisst på rettighetene man har. Han listet opp fem punkter på hva en god avtale skal inneholde:
Klare beskrivelser av arbeid og forventninger mellom partnerne
Betalingsvilkår: Hvor mye, når, og hvordan betaling skal skje
Opphavsrett: Hvem som eier rettighetene til verket, og hvilke rettigheter som eventuelt lisensieres bort og varigheten av disse
Varighet: Hvor lenge avtalen gjelder og hvordan den kan sies opp
Konsekvenser ved brudd på avtalen.
Bendik bidro også med andre råd, som å tenke langsiktig og være sikker før man inngår avtaler. "Tenke på sitt fremtidige jeg" ble en tydelig oppfordring.
Morad Aziman: Fra Oslo S asfalt til Netflix
Blant mange sjangre presenterte Morad Aziman, breakdance. Som breakdancer og kunstnerisk leder i KingWings forklarte Morad begynnelsen i breakdance-karrieren. Gruppen representerer 8 norske byer og 12 nasjoner, hvor alle medlemmene hadde ett felles mål - å bli noe stort innenfor breakdance sjangeren. Morad nevnte at alle følte på å være "outcasts" eller annerledes enn byene deres. Dette var viktig for dem, fordi det ga dem viljestyrke og mot. Morad tok publikum med på en reise med mye motstand, mangel på jobboppdrag og yrkesskader. Som et lysglimt i enden, presenterte Morad deres suksesser med å selge ut Operahusets show, samarbeid med den norske balletten, og Netflix-serien. Morad oppfordret avslutningsvis spesielt til å ha forsikring, og å aldri gi opp. Innledningen var en real historie som skimter lys på håp og pågangsmot.
Anders Baasmo Christiansen: Fra Hamar til å avvise Hollywood
Anders Baasmo Christiansen (Skuespiller) ble intervjuet i en koseintervju-lignende samtale med Talent Norges direktør Silje Riise Næss. Silje innledet intervjuet ved å vise til året "2004" hvor Anders bestemte seg for å jobbe frilans. Ved spørsmål om hvorfor – forklarte Anders at han ville være sin egen sjef og bestemme over egne arbeidstider og roller. Deretter gikk temaet over til teater og skuespiller, hvor Silje spurte om preferanser. Anders gikk igjennom fordelene ved begge scener, og hvordan han trivdes i både teater og som skuespiller til tross for forskjellene. Avslutningsvis viste Silje til en 2013-sak fra VG da Anders avviste et tilbud fra Hollywood – Anders omtalte det ikke som noe dramatisk, men heller en skrekkfilm han ikke var særlig interessert i.
Gjennomføringen av fagsamlingen var støttet av Sparebankstiftelsen Hedmark og Sparebankstiftelsen DNB.